خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

بازگشت قیمت‌ها به سطح سابق و ارائه کالاهای بادوام به صورت اقساطی

فرزین اعلام کرد:
بازگشت قیمت‌ها به سطح سابق و ارائه کالاهای بادوام به صورت اقساطی
تاریخ خبر : 1389/08/24

خبرگزاری فارس: سخنگوی کارگروه تحولات اقتصادی با اشاره به بازگشت قیمت‌ها به سطح سابق، از تثبیت نرخ سود بانکی تا پایان سال خبر داد و گفت: پس از هدفمندی یارانه‌ها کالاهای بادوام به صورت اقساطی به مردم ارائه خواهد شد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» محمد‌رضا فرزین امروز (دوشنبه) طی یک نشست خبری ضمن اشاره به اتمام مرحله واریز یارانه‌های نقدی به حساب سرپرستان خانوار، اظهار داشت: بسته‌های حمایتی دولت برای بخش‌های مختلف اقتصادی در کارگروه طرح تحول اقتصادی نهایی شده و برخی از مواد آن به مرحله اجرا درآمده است.
فرزین خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده با توجه به نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، آزادسازی قیمت‌ها کمتر از 20 هزار میلیارد تومان خواهد بود.
وی افزود: این بسته‌ها برای بخش‌های صنعت، کشاورزی، حمل و نقل شهری و برون‌شهری، سیاست پولی، تنظیم بازار، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، تامین اجتماعی و بسته اجتماعی است که برای هرکدام از این بسته‌ها به دقت برنامه‌ریزی شده است.

* یارانه نقدی برای هر نفر، 40 هزار و 500 تومان

وی با اشاره به اختصاص 60 درصد از منابع حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها برای خانوارها، اظهار داشت: 30 درصد از این منابع برای تولید و 10 درصد سهم دولت خواهد بود.
فرزین ادامه داد: 12 هزار میلیارد تومان از منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها به خانوارها اختصاص می‌یابد که با توجه به اینکه قانون مذکور در چهار ماه پایانی سال جاری اجرا خواهد شد، برای 60 میلیون نفر هر ماه معادل 40 هزار و 500 تومان واریز می‌شود.

* ارتقای سطح زندگی دهک‌های پایین با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها

سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی با بیان اینکه با اجرای طرح هدفمند‌ کردن یارانه‌ها عدالت اقتصادی برای دهک‌های پایین جامعه افزایش خواهد یافت، افزود: میانگین درآمد دو دهک پایین در روستاها 135 هزار تومان در ماه است که با اجرای این طرح برای یک خانوار چهار نفره 160 هزار تومان پرداخت می‌شود که این امر می‌تواند منابع قابل توجهی را به این گروه اختصاص دهد و به بهبود توزیع درآمد کمک کند.
وی در خصوص زمان برداشت یارانه‌ها از حساب‌ها گفت: از همان روز اول اجرای قانون، خانوارها می‌توانند یارانه‌ها را برداشت کنند.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده، قرار است که کالاهای بادوام با قیمت مناسب و تخفیف با اقساط بلندمدت در اختیار خانوارها قرار گیرد و در این راستا ثبت‎نام‎هایی صورت خواهد گرفت و واحدهای صنفی و تولید کنندگان این کار را آغاز کرده اند.

* تثبیت نرخ سود بانکی تا پایان سال جاری

وی در خصوص بسته سیاست‌های پولی، گفت: این بسته توسط بانک مرکزی تدوین شد که طبق آن نرخ سود سپرده، تسهیلات و نرخ سپرده قانونی تا پایان امسال تغییر نمی‌کند؛ نکته جدیدی که در این بسته وجود دارد ایجاد حساب ویژه‌ای برای پس‌انداز منابع حاصل پرداخت یارانه به خانوار است که خانوار‌ها می‌توانند این منابع را در این حساب ویژه سپرده‌گذاری کنند.
معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: یارانه سود تسهیلات برای صنایعی که طبق بسته مشمول حمایت‌های دولت می‌شوند، پرداخت خواهد شد.

* اعطای 9500 میلیارد تومان تسهیلات توسط سه بانک به بخش صنعت

وی در تشریح بسته حمایت از صنعت با بیان اینکه از مجموع 70 هزار واحد تولیدی، سهم انرژی در هزینه‌های 7 هزار واحد بالاست و آسیب‌پذیر هستند، تصریح کرد: 2900 میلیارد تومان در قالب وجوه اداره‎شده به 3 بانک ملی، سپه و صادرات پرداخت خواهد شد که این بانک‌ها 9500 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت خواهند کرد که سهم بانک ملی، سپه و صادرات به ترتیب 6 هزار، 500 و 3 هزار میلیارد تومان است.
فرزین ادامه داد: این منابع در قالب تسهیلات برای اصلاح تکنولوژی و یارانه حامل‌های انرژی پرداخت خواهد شد.
به گفته سخنگوی کارگروه تحولات اقتصادی، در بخش صنعت در مجموع 9 هزار و 500 میلیارد تومان در قالب تسهیلات اختصاص خواهد یافت که این عدد رقم بسیار مناسبی است و می‌تواند رونق بخش صنعت را به دنبال داشته باشد.

* تدابیر دولت برای بخش صنعت پس از هدفمندی یارانه‌ها

وی در خصوص برنامه‌های بلندمدت دولت برای بخش صنعت، اظهارداشت: برنامه‌های بلندمدت پروژه بازسازی و تکمیل فرآیند‌های تولید است که بر اساس آن تمام بنگاه‌هایی که در سایت وزارت صنایع ثبت‌نام کردند و تأیید شده‌اند برای اصلاح تکنولوژی، با معرفی به بانکهای عامل تسهیلات در نظر گرفته شده را دریافت خواهند کرد.
به گفته وی، برنامه دیگر احداث مولد برق پربازده برای صنایع است که برای حمایت از این صنعت 22 محصول شناسایی شده که با حمایت از دولت تولید این محصول افزایش یابد.
به گفته فرزین در حال حاضر 4 هزار بنگاه برای استفاده از این سیستم ثبت‌نام کردند که طبق برآوردها میزان متقاضیان به 7 هزار واحد تولیدی می‌رسد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص کاهش یارانه پرداختی به صنایع از 4 هزار و 500 میلیارد تومان به 2900 میلیارد تومان، اظهار داشت: طبق ماده 8 قانون هدفمند‌ کردن یارانه‌ها 30 درصد از منابع به بخش تولید اختصاص می‌یابد که با توجه به فرصت 4 ماهه باقی‎مانده تا پایان سال میزان یارانه پرداختی متناسب با آن کاهش یافته است.

* کشاورزی و هدفمندی یارانه‌ها

وی در خصوص اجزای بسته حمایتی کشاورزی اظهار داشت: برای بهسازی واحد‌های دام و طیور 329 میلیارد تومان پرداخت خواهد شد که سهم دولت 100 میلیارد تومان خواهد بود.
وی ادامه داد: برای 4 هزار و 500 واحد مرغداری و 2 هزار و 526 واحد گاوداری در برنامه هر سال طرح بهینه‌سازی اجرا خواهد شد که تا پایان 5 سال برای 15 هزار واحد گاوداری و 17 هزار واحد مرغداری این طرح اجرایی می‌شود.

* قیمت‌ها به حالت سابق بازگشت

وی در خصوص تنظیم بازار گفت: در چند هفته اخیر افزایش قیمت‌ها به صورت مقطعی راه افتاد که با اقدامات وزارت بازرگانی و همکاری اصناف قیمت‌ 160 کالا به قیمت سابق بازگشت که این نشان‏دهنده آرامش و کنترل انتظارات تورمی است.

* سیاست تثبیت نرخ ارز ادامه می‌یابد

وی در خصوص سیاست دولت در زمان اجرای هدفمند‌ کردن یارانه‌ها برای نرخ ارز گفت: دولت ثبات نرخ ارز را ادامه خواهد داد و تولید‌کنندگان و وارد‌کنندگان می‌توانند کالاهای مورد نیاز خود را با نرخ ارز فعلی وارد کنند.

* مرادی: ثبت‌نام‎کنندگان جدید از دو ماه آینده یارانه می‌گیرند

در ادامه این نشست بهروز مرادی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص اولویت پرداخت یارانه‌ به خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی و مناطق محروم اظهار داشت: در مرحله اول پرداخت یارانه به طور یکسان به تمام 60 میلیون خانوار خواهد بود اما در مرحله بعدی برای این قشر یارانه پرداختی افزایش خواهد یافت.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص افرادی که تاکنون ثبت‌نام نکرده‌اند و فرم اطلاعات اقتصادی پر نکرده‌اند، گفت: در این مرحله کسانی که در سال 87 و 89 فرم اطلاعات اقتصادی خانوار را پر کردند مشمول پرداخت یارانه می‌شوند و کسانی که از ابتدای آذر اقدام به ثبت‌نام در سایت می‌کنند در مرحله بعدی که 2 ماه آینده است، یارانه‌ها را دریافت خواهند کرد.
مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها افزود: اطلاعات اقتصادی خانوار با توجه به تولد، ازدواج،‌ طلاق و مرگ دائما تغییر خواهد کرد و اطلاعات به روز خواهد شد.
مرادی در پاسخ به سؤالی در خصوص عدم واریز یارانه نقدی به حساب برخی از خانوارها اظهار داشت: در تمام 31 استان به طور قطعی یارانه واریز شده و فقط در 2 بانک به دلیل مشکل سیستم نرم‌افزاری یارانه‌ها به حساب آن واریز نشده است.
انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد