خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

افزایش برد رادارهای پدافند هوایی به 3000 کیلومتر

مشروح/ امیر میقانی در نشست خبری اعلام کرد:
افزایش برد رادارهای پدافند هوایی به 3000 کیلومتر
تاریخ خبر : 1389/08/23

خبرگزاری فارس: فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به پیشرفت‌های این قرارگاه در امر طراحی و ساخت رادار گفت: به‌زودی رادارهای پدافند هوایی به برد 3000 کیلومتر خواهد رسید.


به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، امیرخلبان احمد میقانی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) صبح امروز در نشست خبری که به منظور تشریح اهداف رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت 3 که از 25 آبان به مدت پنج روز در گستره آسمان کل کشور برگزار خواهد شد، ماموریت اصلی این قرارگاه را حفاظت از قلمرو هوایی کل کشور با به کارگیری یگان‌های تحت تابعیت و نیز یگان‌های تحت عملیاتی خود عنوان کرد.

* برگزاری 5 رزمایش مهم در مناطق پدافندی کشور طی ماه‌های اخیر

میقانی با بیان اینکه برگزاری رزمایش از جمله اقدامات سالیانه قرارگاه پدافند هوایی در سطح گروه‌های پدافندی و مناطق پدافندی محسوب می‌شود، گفت: امسال 5 تمرین تاکتیکی در مناطقی مانند تهران (فردو)، نطنز، بوشهر و غرب کشور انجام شد که این رزمایش‌ها مانند یک نبرد حقیقی صورت گرفت.
وی با اشاره به رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت 3 تصریح کرد: این برای اولین بار است که چنین رزمایش بزرگی در جغرافیای کل کشور با به کارگیری تمام یگان‌های پدافندی نیروهای مسلح که تحت کنترل عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی هستند، اجرا می‌شود.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) رزمایش مدافعان آسمان ولایت 3 را دارای سه مرحله عنوان کرد و گفت: در مرحله اول و در پی تشدید اقدامات جنگ روانی دشمن و نیز فعالیت‌های شناسایی آنها نیروهای واکنش سریع ما حرکت خود را به سمت مناطق عملیاتی با سرعت شروع کرده و در مناطق از پیش تعیین شده مستقر می‌شوند و همزمان با آن یگان‌های جمع‌آوری اطلاعات نیز وارد عمل می‌شوند.
میقانی با اشاره به اینکه در همین مرحله، یگان‌های رعب و فریب ما در ابعاد موشکی، راداری و توپخانه‌ای در منطقه مستقر می‌شوند، گفت: گسترش شبکه‌های دیده‌بانی کل کشور شامل هزاران پست دیده‌بانی از دیگر اقدامات در مرحله اول این رزمایش خواهد بود.
وی تصریح کرد: در مرحله دوم دشمن دست به فعالیت‌های شناسایی و نیز اخلال بر روی سامانه‌های ما می‌زند که نیروهای ما نیز به عملیات مقابله با اخلال‌گرهای دشمن و نیز جمع‌آوری اطلاعات انبوه از هواپیماهای آنها خواهند پرداخت که در این مرحله دشمن به وسیله پرنده‌های با سطح مقطع راداری کم به سامانه‌های پدافند هوایی حمله می‌کند که این پرنده‌ها توسط دیده‌بان‌ها و سامانه‌های کشف، شناسایی شده و اقدامات علیه آنها توسط هواپیماها یا آتشبارهای موشکی صورت می‌گیرد.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به مرحله سوم این رزمایش گفت: با توجه به عدم موفقیت دشمن در مراحل قبلی آنها دست به هجوم انبوهی از هواپیماهای با سرنشین، بدون سرنشین و موشک‌های کروز به مناطق هسته‌ای و حساس کشور ما می‌زنند که در این مرحله سامانه‌های موشکی زمین به هوای ما که امروز در اکثر مناطق کشور مستقر هستند،‌چه در زمینه رادار، چه موشکی و چه توپخانه که کاملا بهینه، به روز و مجهز به سامانه‌های الکترو اپتیک شده‌اند حجم آتش انبوه خود را متوجه حملات دشمن خواهند کرد و در پایان این مرحله نقاط ضعف و قوت مسئولین، تجهیزات و تاکتیک‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

* ایجاد انسجام میان یگان‌های پدافندی نیروهای مسلح

میقانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه ما در این رزمایش دو هدف عمومی و خاص را دنبال می‌کنیم، اضافه کرد: در زمینه اهداف عمومی پدافند کل کشور و همه یگان‌های پدافند هوایی نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه و نیروی انتظامی مشارکت دادند و به همین دلیل یکی از اهداف مهم ما ایجاد انسجام و هماهنگی در میان این یگان‌ها است.
وی با تاکید بر اینکه امروز قریب به اتفاق سامانه‌های پدافند هوایی بهینه شده و یا سامانه‌های جدید طراحی و ساخته شده‌اند، ارزیابی این سامانه‌ها را یکی دیگر از اهداف این رزمایش دانست و افزود: یکی از سامانه‌های مورد استفاده در این رزمایش سامانه ضد ضدالکترونیک هستند و نیز تمرین عملیات‌های جنگ روانی، تاکتیک‌های جنگ ناهمگون،‌انتقال تجربه از نسل‌های قدیمی به جوانان، ارزیابی توانمندی فرماندهان و مسئولان صف و ستاد، ارزیابی عملکرد یگان‌ها، ارتقاء روحیه سلحشوری، نمایش صلابت و اقتدار و نیز شناسایی نقاط ضعف و قوت از جمله اهداف ما در بخش عمومی خواهد بود.

* تست و ارزیابی سامانه کشف و ضدکروز کشور در رزمایش

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در خصوص اهداف خاص نیز گفت:‌ ما در این رزمایش شبکه کشف و ضدکروز خود را مورد ارزیابی قرار داده و سامانه‌های فرماندهی و کنترل هوشمند را که نسبت به سال گذشته متحول شده است، مورد تست و آزمایش قرار خواهیم داد.
میقانی در پاسخ به سؤالی در خصوص برخی اخبار مبنی بر تست قریب‌الوقوع سامانه برد بلند ایران مشابه سامانه موشکی اس 300 گفت: ما در بحث سامانه‌های موشکی اقدامات خوبی چه در زمینه بهینه‌سازی و چه در زمینه طراحی و ساخت داشته‌ایم که برای مثال سامانه‌های ارتفاع کم بهینه‌ شده‌اند و برخی سامانه‌های موشکی ارتفاع متوسط مانند سام 6 و هاگ کاملا به روز شده‌اند و سامانه هاگ ما امروز علاوه بر توان تحرک به صورت کاملا دیجیتال درآمده و از لحاظ جنگ الکترونیک نیز پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم.


* نسل جدید سامانه موشکی اس 200 تا بهمن ماه امسال آماده می‌شود

وی همچنین در خصوص سامانه‌های موشکی برد بلند گفت: ما در این خصوص در زمینه سامانه‌های HQ و S200 پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم که سامانه S200 ما تاکنون به صورت چند ساعته عمل می‌کرد اما توانسته‌ایم این سامانه را به صورت شبانه‌روزی درآوریم و بهمن امسال نیز فاز دوم بهینه سازی این سامانه اجرا خواهد شد که در پی آن علاوه بر تقویت رادار،‌سامانه S200 به صورت تمام دیجیتال درخواهد آمد.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با بیان اینکه امروز طراحی و ساختار دوش‌پرتاب در کشور کاملا بومی شده و به تولید انبوه رسیده است، خاطرنشان کرد: در زمینه سامانه‌های موشکی ارتفاع کم سامانه موشکی مرصاد را داشتیم که در ورژن جدید برد و ارتفاع آن افزایش یافته و دو برابر خواهد شد.

سامانه برد بلند پدافند هوایی ما مشابه پیشرفته‌ترین انواع آن در جهان است

میقانی همچنین با بیان اینکه در زمینه سامانه‌های موشکی برد بلند نیز پیشرفت‌های خوبی داشتیم،‌خاطرنشان کرد: این امر امروز مراحل پایانی خود را می‌گذارند.
وی ادامه داد: البته ما برای ساخت این سامانه انواع پیشرفته‌ترین سامانه‌های برد بلند دنیا را مورد مطالعه قرار دادیم و امروز کار طراحی این سامانه به پایان رسیده و در مرحله ساخت نیز پیشرفت‌های خوبی داشتیم که در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

* استقرار سامانه‌های ضدکروز در مناطق متعدد رزمایش

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در خصوص سامانه‌های موشکی کروز نیز گفت: این موشک‌ها به دلیل آنکه در سطح پایین حرکت می‌کنند قابلیت پنهان‌کاری دارند که برای کشف آنها شبکه‌ ضدکروز را طراحی و مستقر کرده‌ایم.
میقانی در خصوص شبکه دیده‌بانی کشور نیز با اشاره به بکارگیری نیروهای بسیجی در این خصوص گفت: امروز ما دارای هزاران پست دیده‌بانی هستیم که افراد مجهز به سامانه‌هایی شدند که می‌توانند اطلاعات خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به صورت دیتا به مراکز فرماندهی و کنترل منتقل کنند.

* اسرائیل در حد و قواره تهدید جمهوری اسلامی ایران نیست

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤالی در خصوص تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه کشورمان تاکید کرد: این رژیم رزمایش‌های مختلفی برگزار می‌کند که علاوه بر حفظ آمادگی خود به دنبال ایجاد جنگ روانی است اما آنها حتی نتوانستند از پس حزب‌الله و حماس که تنها جلوه‌ای از قدرت ما هستند، بربیایند بنابر این در حد و قواره تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران نیستند.


* افزایش برد رادارهای پدافندی به 3000 کیلومتر

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا در ادامه به موضوع پیشرفت‌های راداری کشور اشاره کرد و گفت: چند سال قبل ساخت رادار ملی زمینه‌ای برای توانمندی‌های آینده شد به طوری که ما امروز هر راداری را با هر برد و یا فرکانس در حالت‌های اکتیو یا پسیو در داخل می‌سازیم و اگر در گذشته حداکثر برد رادارهای ما 400 کیلومتر بود امروز این مژده را می‌دهیم که ما ساخت سامانه راداری با شعاع 3000 کیلومتر را در دست داریم که به این ترتیب تمام پرنده‌های اطراف کشور را با سطح راداری پایین شناسایی خواهیم کرد.


* صلح و آرامش پیام رزمایش مدافعان آسمان ولایت به کشورهای منطقه است

میقانی کشورهای همسایه ایران را کشورهای دوست و برادر دانست و گفت: توانمندی ما در راستای تقویت و پشتیبانی از این کشورها خواهد بود و صحبت‌هایی که گاها در خلاف این جهت مطرح می‌شود به منظور ایران‌ هراسی در منطقه است اما ما معتقدیم تنها مزاحم منطقه ما رژیم صهیونیستی است که اگر اقتدار ایران نبود بسیاری از کشورهای منطقه را می‌بلعید.
وی با بیان این جمله که "آماده جنگ باش اگر طالب صلحی "‌ گفت: البته رزمایش برای متجاوزین نیز دارای پیام‌هایی است که به آنها می‌گوید اگر نسبت به کشور ما متعرض شوند، ما دست و پای آنها را قلم کرده و آنها نیز نتیجه‌ای جز شکست، پشیمانی و اتلاف سرمایه نخواهند داشت.


* روسیه، هدف آمریکا از ایجاد سپر موشکی در ترکیه

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر قصد آمریکا از ایجاد سپر موشکی در ترکیه، ترکیه را کشور مسلمان، دوست و برادر ایران دانست و افزود: ‌این کشور، روسیه، ایران و سوریه را از لیست تهدیدات خود خارج کرده و هدف آنها از ایجاد سپر موشکی در ترکیه بیشتر در رابطه با موشک‌های هسته‌ای است که در حقیقت برای مقابله با روسیه صورت می‌گیرد.
میقانی در پایان با اشاره به توان بالای پدافند هوایی کشور گفت: پدافند هوایی ما امروز دارای سامانه‌های موشکی متحرک و توانمند، سامانه‌های جمع‌آوری اطلاعات و پدافند غیرعامل مناسب است که توانایی برگزاری رزمایش‌های مشترک با کشورهای دوست و همسایه را دارد.
انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد