خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

اعمال قانون و اجرای عدالت، خواست مردم در مورد مهدی هاشمی است

اعمال قانون و اجرای عدالت، خواست مردم در مورد مهدی هاشمی است
تاریخ خبر : 1389/08/23

خبرگزاری فارس: افراد بزرگواری که در سال های اول انقلاب در مقام صدور حکم برای مفسدین فی الارض بودند و بین فرزند خویش با دیگران هیچ تفاوتی قایل نشدند، چقدر در دل ها عزیز و محبوب گشته و به نظام اسلامی اعتبار بخشیدند. اکنون چه شده است که عده ای برای قانون و عدالت اسلامی در مورد خود و خانواده خود استثنا قائل می‌شوند.


اشاره:
حضرت آیت الله جنتی در خطبه های نماز جمعه تهران در تاریخ (21/8/89) فرمودند: برخی با گذاشتن پیش‌شرط برای محاکمه فردی که هم‎اکنون در خارج از کشور است، به دنبال تبرئه و یا صدور حکمی مختصر برای او هستند. از مجموع قرائن می توان برداشت کرد که فرد موردنظر خطیب محترم جمعه مهدی هاشمی باشد.

مهدی هاشمی به دنبال حوادث پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری از کشور خارج و تاکنون بازنگشته است. به طور قطع اگر مهدی هاشمی از کشور خارج نشده بود، به دلیل نقشی که در حوادث و اغتشاشات پس از انتخابات داشت، حتماً در فهرست کسانی قرار می گرفت که بازداشت و محاکمه شدند.
پس از خروج ایشان از کشور، این‎گونه عنوان شد که وی برای انجام مأموریت از سوی دانشگاه آزاد به اروپا رفته و به زودی به کشور بازمی‌گردد. عدم بازگشت وی گمانه های مطرح را در مورد نقش ایشان در حوادث پس از انتخابات تقویت نمود.
طی ماه های اخیر در رسانه های عمومی، سایت ها و وبلاگ های اینترنتی مسایل بسیاری در مورد مهدی هاشمی مطرح شده و در افکار عمومی سؤالات گوناگونی نسبت به ایشان شکل گرفته است. سؤالاتی از این قبیل که اگر ایشان دارای این همه موارد اتهامی از جاسوسی گرفته تا فساد اقتصادی و سیاسی می باشد، چرا در گذشته دستگاه قضایی و دیگر دستگاه های ذی‎ربط با وی طبق قانون برخورد نکرده اند؟ به‎هرحال چه درست و چه نادرست، اکنون افکار عمومی قضاوت خوبی نسبت به نامبرده ندارد. آنچه افکار عمومی را در قضاوت خویش به یقین می رساند، صدور حکم احضار و نهایتاً حکم جلب از سوی دستگاه قضایی برای ایشان و بی‎توجهی وی و خانواده اش نسبت به این احکام است. این‎گونه برداشت می شود که اکنون بی‌توجهی بیش از این به حکم دادگاه و عدم بازگشت به کشور، برای جریانی که مهدی هاشمی به آن تعلق نسبی و سیاسی دارد، دارای خسارت جبران ناپذیر باشد. از طرف دیگر، بازگشت وی به ایران هم اگر منجر به محاکمه جدی و بر مبنای قانون و در چارچوب عدالت باشد، دارای خساراتی سنگین‎تر برای ایشان و جریان مذکور می باشد. بر همین اساس است که تلاش می شود بازگشت ایشان با شرط و شروط و در نهایت تشکیل یک دادگاه فرمایشی با حکم تبرئه و یا حکمی شبیه تبرئه از اتهامات بسیار سنگین انجام گیرد.
کسانی که چنین مسیری را در پیش گرفته اند، باید به این نکته توجه داشته باشند که نظام سیاسی مستقر در ایران، نظام دینی و اسلامی با محوریت ولایت فقیه است. این نظام یکی از شعارهای اساسی و محوری اش، عدالت و اجرای قانون به طور یکسان برای همگان می باشد. مردم از کسانی که خود در شکل گیری این نظام نقش داشته و در تبیین عدالت سخن ها گفته اند، انتظار دارند، در پیاده سازی آن حتی اگر به‎ضررشان هم باشد، جدی باشند. افراد بزرگواری که در سال های اول انقلاب در مقام صدور حکم برای مفسدین فی الارض بودند و بین فرزند خویش با دیگران هیچ تفاوتی قایل نشدند، چقدر در دلها عزیز و محبوب گشته به نظام اسلامی اعتبار بخشیدند. اکنون چه شده است که عده ای قانون و عدالت اسلامی را برای دیگران می خواهند و در مورد خود و خانواده خود استثنا قائل می گردند؟!
به نظر می رسد در این قبیل موارد اعمال قانون و اجرای عدالت خواست عموم مردم است که اگر اعمال گردد، اعتبار نظام را افزایش می دهد و اگر نادیده گرفته شود، به اعتبار نظام اسلامی در نزد مردم لطمه وارد شده و مسئولانی که در این خصوص سهل انگاری نمایند در پیشگاه خداوند هیچ جوابی نخواهند داشت. بنابراین، انتظار عمومی از دستگاه قضایی کشور، جدیت و قاطعیت برای اعمال قانون و اجرای عدالت در خصوص این پرونده و پرونده های مشابه بوده و متولیان قضا بدانند که در آزمونی سخت در محضر خدا و خلق خدا قرار گرفته اند.

نویسنده: دکتر یدالله جوانی

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد