خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

ترمیم کابینه سارکوزی دردی را دوا نمی‌کند

استاد دانشگاه فرانسوی در گفت‌وگو با فارس:
ترمیم کابینه سارکوزی دردی را دوا نمی‌کند
تاریخ خبر : 1389/08/23

خبرگزاری فارس: یک کارشناس فرانسوی با تاکید بر اینکه فرانسه به این زودی‌ها روی آرامش را به خود نخواهد دید گفت که ترمیم کابینه سارکوزی نیز دردی را دوا نمی‌کند.


"مارک شوالیه "، استاد دانشگاه و کارشناس بحرانهای اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا اقدام نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه در امضا و ابلاغ قانون اصلاح نظام بازنشستگی پیامدهایی برای جامعه فرانسه خواهد داشت گفت: بدون شک از این به بعد ما شاهد نابسامانی‌هایی در عرصه‌های مختلف خواهیم بود زیرا سندیکاها بار دیگر 23 نوامبر را برای رفتن به خیابانها اعلام کرده‌اند.به نظر من سارکوزی آنقدر از تصویب اصلاح نظام بازنشستگی احساس سرمستی و غرور می‌کند که به هیچ وجه مصالح کنونی جامعه فرانسه را در نظر ندارد.

*سارکوزی جامعه فرانسه را مانند یک رینگ بوکس تصور می‌کند*

وی افزود: سارکوزی جامعه فرانسه را رینگ بوکسی تصور می‌کند که خود را پیروز این مسابقه بوکس و زورآزمایی می‌داند. در حالی که حداقل وظیفه یک رئیس جمهور در این شرایط توجه به خواست معترضان برای آرام کردن اوضاع است. گاهی اوقات حتی در صورت ضروری بودن اصلاحات باید شرایط جامعه را نبض سنجی کرد. جامعه فرانسه اکنون به آرامش نیاز دارد نه یکه تازی رئیس جمهور.

*الیزه فقط به کسری بودجه خود می‌اندیشد نه به کسری بودجه مردم*

شوالیه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر پیامدهای اقتصادی این اقدام سارکوزی تصریح کرد: تا همین الان هم جامعه از نظر اقتصادی متضرر شده است و روزانه میلیونها یورو به علت اعتصاب و اعتراض به اقتصاد فرانسه آسیب وارد شده است. در جامعه ای که رشد بیکاری بر اساس گزارشهای اخیر سیر صعودی طی می کند و روند اشتغالزایی کند یا راکد است بیشتر به آرامش نیاز است تا بحران. وقتی دولتی بحران آفرینی می کند میزان جرم و جنایت و بزهکاری در جامعه افزایش می‌یابد. بیکاری در جامعه مادر فساد است. افزایش مالیاتها را باید به همه این معضلات اجتماعی افزود. وقتی قدرت خرید مردم پایین باشد و قیمتها نیز افزایش می یابد با کدام درآمد باید افزایش مالیات را پرداخت. متاسفانه دولت در این خصوص به کسری بودجه خود می اندیشد ولی آیا کسری بودجه مردم مهم نیست.

*دانش‌‌آموزان فرانسوی امیدی به آینده ندارند*

شوالیه درباره آینده نسل جوان فرانسه گفت: حضور دانش آموزان در تظاهرات اخیر بهترین گواه بر دغدغه‌های آنها برای آینده است زیرا آنان می دانند با افزایش نرخ بیکاری امیدی به اشتغال در آتیه ندارند بنابراین ناامیدی از آینده‌ای روشن آنها را به کف خیابانها کشاند. تظاهرات اخیر در اعتراض به اصلاح نظام بازنشستگی بیش از سه میلیون فرانسوی اغلب جوان را به کف خیابانها کشاند. این جمعیت برای بحران‌زایی در جامعه جمعیت اندکی نیست. آنها جمعیت فعال جامعه هستند و می‌توانند هر جامعه‌ای را به آشوب بکشانند. پس بهتر بود دولت اندکی تامل به خرج می داد و با گفتگو با سندیکاها راه حلی برای اجرایی کردن نظام جدید بازنشستگی پیدا می کرد، نه این که با بی‌تفاوتی و بی‌توجهی در واقع آنها را تحقیر می‌کرد. با رویه ای که در پیش گرفته شده است به نظر نمی رسد جامعه فرانسه در آتیه نزدیک شاهد آرامش باشد زیرا سندیکاها بار دیگر از مردم درخواست کرده اند در اعتراض به ابلاغ قانون بازنشستگی توسط سارکوزی 23 نوامبر تظاهرات کنند.

*ترمیم کابینه دردی را دوا نمی‌کند*

شوالیه درباره ترمیم کابینه توسط سارکوزی گفت: کسی این اقدام یا ترمیم کابینه را قبول ندارد به نظر شما با ترمیم کابینه چه چیزی عوض می‌شود؟ هیچ چیز تغییر نمی‌کند زیرا در نهایت سارکوزی خط مشی دولت را تعیین می‌کند. البته تنشها در این خصوص به حدی بالا گرفته است که دومینیک دو ویلپن نخست وزیر سابق فرانسه سارکوزی را مشکلی برای فرانسه می‌داند. ترمیم کابینه نیز شاید جنجالی برای تحت الشعاع قرار دادن اوضاع باشد ولی به هر حال باید در انتظار تحولات روزهای آینده بود.

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد