خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

احتمال برکناری کوشنر و اروه مورن در روند ترمیم کابینه سارکوزی

فارس گزارش می‌دهد
احتمال برکناری کوشنر و اروه مورن در روند ترمیم کابینه سارکوزی
تاریخ خبر : 1389/08/23

خبرگزاری فارس: در پی بحران اخیر در فرانسه و نارضایتی مردم از سیاستهای کاخ الیزه، رئیس جمهور فرانسه دست به دامن ترمیم کابینه شده است که در این میان احتمال "برنار کوشنر "، وزیر خارجه و "اروه مورن "، وزیر دفاع قوت گرفته است.


خبرگزاری فارس در گزارشی اختصاصی به بررسی مسئله ترمیم کابینه در فرانسه پرداخت. بر اساس این گزارش سارکوزی که با امضا و ابلاغ قانون اصلاح نظام بازنشستگی در فرانسه با بحرانهای جدی مواجه است بار دیگر و پس از بازگشت از سئول رایزنی‌های خود را برای ترمیم کابینه از سرگرفت. در همین راستا وی روز شنبه به مدت یک ساعت و نیم با "فرانسوا فیون "، نخست وزیر کنونی در کاخ الیزه به بحث و گفتگو پرداخت.
هرچند به علت تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه از نتایج این گفتگوها خبری منتشر نشده است اما گمانه زنی محافل سیاسی از ادامه کار فیون در سمت نخست وزیری حکایت دارد.
این در حالی است که قوت گرفتن ادامه نخست وزیری فیون به نارضایتی "ژان لویی بورولو "، وزیر محیط زیست فرانسه منجر شده است. پیش از این قرار بود در صورت کناره‌گیری یا برکناری فرانسوا فیون از نخست وزیری بورلو جایگزین وی شود. هم اکنون بورلو و اطرافیانش با نگرانی بیشتر مسائل را دنبال می‌کنند. عده ای از شخصیتهای سیاسی معتقدند سارکوزی کسی را برای نخست وزیری تا کنون در نظر نگرفته است.
"ژان پی یر رافارن " نخست وزیر سابق فرانسه معتقد است برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 سارکوزی باید دست به تغییراتی در کابینه بزند. رافارن همچنین معتقد است فرانسوا فیون به نوعی در عملکرد خود محافظه‌کارانه عمل می‌کند و چنین روشی برای اداره امور زیاد مناسب نیست.
رافارن گفت: باید بی پرده سخن گفت و شفافیت داشت. سیاستی که از سه سال پیش اعمال می شود به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2012 منجر نخواهد شد. ما در انتخابات شهرداری‌ها در سال 2008 و انتخابات منطقه ای در سال 2010 شاهد ناکامی در انتخابات در نتیجه چنین سیاستهایی بودیم. اگر تغییراتی در عملکرد خود ایجاد نکنیم به هیچ وجه نباید انتظار پیروزی در انتخابات سال 2012 داشته باشیم. بنابراین سیاستهای نادرست دولت فرانسه و نارضایتی‌های عمومی به حدی است که شخصیتهای سیاسی حزب اوام‌پ نیز به دست و پا افتاده‌اند.
رافارن میانه خوبی با فیون ندارد بنابراین بورلو را برای تکیه زدن بر مسند نخست وزیری مناسب می‌داند. آخرین گمانه‌زنی‌ها از کنار گذاشته شدن "برنار کوشنر " و "اروه مورن " و "میشل الیو ماری " حکایت دارد. همچنین پیش‌بینی می‌شود "کریستین لاگارد " و "والری پکرس " نیز جابجایی سمت داشته باشند.
احتمالا "آلن ژوپه " و "خاویر برتران " اعضای جدید دولت فرانسه خواهند بود. سرنوشت بورلو نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به هر حال هم اکنون محافل سیاسی فرانسه در انتظار اعلام نتیجه کابوس ترمیم کابینه هستند. برخی از شخصیتهای سیاسی فرانسه معتقدند پیروزی حزب حاکم در انتخابات آینده ریاست جمهوری به عملکرد آنها در زمینه اشتغالزایی و به طور کلی اصلاح روند داخلی امور بستگی دارد. راستگرایان همچنین باید مراقب برنامه‌های حزب سوسیالیست باشند. به هر حال بسیاری از شخصیتهای سیاسی با نگرانی روند ترمیم کابینه فرانسه را دنبال می کنند و آن را جنگ قدرتی از یک سو و سرپوش گذاشتن بر سو مدیریت طی بحران اخیر می دانند.
انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد