خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

صادرات نفت ایران به ژاپن 17 و چین 30 درصد افزایش یافت

در سپتامبر 2010:
صادرات نفت ایران به ژاپن 17 و چین 30 درصد افزایش یافت
تاریخ خبر : 1389/08/22

خبرگزاری فارس : اوپک با معرفی ایران به عنوان سومین تامین کننده نفت خام مورد نیاز ژاپن و چین در ماه سپتامبر از رشد 17 و 30 درصدی صادرات نفت ایران به این دو کشور طی این ماه خبر داد.


به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک در تازه ترین گزارش خود به بررسی آمار مربوط به واردات نفت چین و ژاپن پرداخته است .
بر اساس این گزارش میزان واردات نفت ژاپن طی ماه سپتامبر به 3.45 میلیون بشکه در روز رسید که این رقم نسبت به ماه اوت 4.1 درصد کاهش داشته ولی نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 5.2 درصدی روبرو شده است .
کاهش واردات نفت ژاپن به علت افت فعالیتهای پالایشگاهی در ماه سپتامبر بوده است . میانگین واردات نفت ژاپن طی نه ماه نخست 2010 به 3.66 میلیون بشکه در روز رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.6 درصد رشد نشان می دهد .
بر اساس این گزارش میزان صادرات نفت اوپک به ژاپن در ماه سپتامبر با یک درصد کاهش به 2.76 میلیون بشکه در روز رسیده و اوپک در این مدت 80.1 درصد نفت مورد نیاز ژاپن را تامین کرده است . واردات نفت ژاپن از اوپک نسبت به ماه اوت 7 درصد کاهش داشته است .
عربستان با تامین 28.5 درصد نفت مورد نیاز ژاپن بزرگترین صادر کننده نفت به این کشور در ماه سپتامبر بوده است . امارات دومین صادر کننده بزرگ نفت به ژاپن بوده و ایران نیز در رتبه سوم صادر کننده بزرگ نفت به ژاپن بوده است . صادرات نفت ایران به ژاپن طی ماه سپتامبر 17 درصد رشد داشته است .
میزان صادرات نفت روسیه به ژاپن نیز در ماه سپتامبر نسبت به مدت مشابه سال قبل سه برابر شده و روسیه در جایگاه چهارم قرار گرفته است .
بر اساس گزارش اوپک میزان واردات نفت خام چین نیز در ماه سپتامبر با 15.1 درصد رشد نسبت به اوت به بیش از 5.7 میلیون بشکه در روز رسیده است . این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز بیش از 35.4 درصد رشد نشان می دهد . میزان واردات نفت چین طی نه ماه نخست 2010 نیز با 24 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به طور میانگین به 4.86 میلیون بشکه در روز رسیده است .
اوپک در ماه سپتامبر بیش از 65.36 درصد نفت مورد نیاز چین را تامین کرده است . میزان واردات نفت چین از اوپک در ماه سپتامبر به 3.72 میلیون بشکه در روز رسیده است که نسبت به اوت 15.46 درصد رشد داشته است . عربستان بزرگترین صادر کننده نفت به چین بوده است. صادرات این کشور به چین در ماه سپتامبر نسبت به سال قبل 22.4 درصد رشد داشته است . آنگولا از این لحاظ در جایگاه دوم است و 17.4 درصد کل نفت وارداتی چین را تامین کرده است .
میزان واردات نفت چین از ایران نیز در این مدت 29.96 درصد رشد داشته است و ایران سومین صادر کننده بزرگ نفت به چین به شمار می رود .
انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد