خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

/موافقت اشتون با زمان اعلامی ایران برای انجام مذاکرات/

/موافقت اشتون با زمان اعلامی ایران برای انجام مذاکرات/
اشتون پیشنهاد کرد:
نشست اول مذاکرات ایران و ‌١+5 در اروپا برگزار شود

تاریخ خبر : 1389/08/22


دفتر کاترین اشتون از اعلام موافقت وی برای از سرگیری گفت‌و‌گوها با ایران در تاریخ پنجم دسامبر (14 آذر) و پیشنهادش مبنی بر برگزاری این مذاکرات در اتریش یا سوییس خبر داد.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌، خبرگزاری فرانسه از بروکسل گزارش داد: دفتر کاترین اشتون ـ رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا ـ روز جمعه اعلام کرد که اشتون "با پیشنهاد آن‌ها (ایران) برای آغاز گفت‌و‌گو‌ها در پنجم دسامبر موافقت کرده است" و "اکنون درصدد" ملاقات با سعید جلیلی است.

ایران پیشنهاد کرده بود که این مذاکرات در استانبول برگزار شود، اما دفتر اشتون افزود که "ترجیح اشتون این است که نشست اول جایی در اروپا برگزار شود و اتریش یا سوییس را پیشنهاد کرده است."

به گزارش ایسنا، ایران بر انجام مذاکرات با 1+5 در ترکیه اعلام آمادگی کرده است که به نظر می‌آید این پیشنهاد تحت فشار واشنگتن به دلایلی از جمله رای منفی ترکیه به قطعنامه 1929 علیه ایران در شورای امنیت، سیاست‌ آنکارا در قبال رژیم صهیونیستی پس از حمله این رژیم به کاروان آزادی در ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه و مشارکت فعال ترکیه در توافق بر سر بیانیه تهران بر سر مبادله سوخت با مخالفت رو به رو شده است.

دفتر اشتون در حالی هم‌چنان بر برگزاری مذاکرات در وین پایتخت اتریش تاکید می‌کند که ایران پیش از این مذاکرات در وین را رد کرده است.

سعید جلیلی ـ‌ دبیر شورای عالی امنیت ملی ـ در نامه خود مورخ نهم نوامبر سال میلادی جاری (18 آبان ماه) به اشتون گفت که آماده است در تاریخ 23 نوامبر (دوم آذرماه) یا پنجم دسامبر (14 آذرماه) در استانبول با مقامات کشورهای گروه 1 + 5 دیدار کند.

با توجه به پیشنهاد ایران و 1+5 بر سر زمان و مکان مذاکرات، به نظر می‌آید در آینده نزدیک شاهد توافق دو طرف بر سر زمان و مکان مذاکرات باشیم.

فیلیپ کراولی ـ سخنگوی وزارت امور خارجه‌ آمریکا ـ نیز روز جمعه موضعی مشابه موضع اشتون را اعلام کرد.

وی گفت: استانبول می‌تواند مکانی برای دور دوم مذاکرات باشد اما اجماع کلی این است که دور اول مذاکرات در مرکز اروپا انجام شود.

او اظهار کرد: هر گونه مذاکرات جدید با ایران باید ابتدا در مرکز اروپا برگزار شود اما در ادامه دور دوم مذاکرات همان‌گونه که ایران پیشنهاد داده است می‌تواند در ترکیه پیگیری شود.

کراولی درباره این‌که چرا بهتر است مذاکرات در مرکز اروپا انجام شود، توضیحی نداد و تنها گفت ما فکر می‌کنیم این مکان بهتر است و برای دیدار اولیه مکانی مناسب‌تر است.

خبرگزاری فرانسه افزود: اشتون نماینده انگلیس، چین، روسیه، فرانسه، آلمان و آمریکا در مذاکرات با ایران است.

دفتر اشتون در نامه‌ای برای طرف ایرانی که در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار گرفته است، پیشنهاد کرده است که مذاکرات با یک شام کاری در پنجم دسامبر آغاز شود و تا نیمه روز هفتم دسامبر به طول بینجامد "تا زمان کافی برای تبادل نظر کامل و مفصل" وجود داشته باشد.

آخرین دور مذاکرات در اکتبر 2009 برگزار شد و واشنگتن در هفته‌ی جاری اعلام کرد که ممکن است نشست‌ها و مکان‌های متعددی مطرح باشد.

خبرگزاری آسوشتیدپرس نیز گزارش داد که در نامه‌ی اشتون آمده است: تا جایی که به مکان مربوط می‌شود، برگزاری مذاکرات در استانبول ممکن نیست.

آسوشتیدپرس مدعی شد که مذاکرات با حضور اشتون و جلیلی و مذاکره کنندگانی با سطوحی پایین‌تر از جانب 1+5 برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد