خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

"ایاد علاوی " به حمایت آمریکا از خود اذعان کرد

"ایاد علاوی " به حمایت آمریکا از خود اذعان کرد
تاریخ خبر : 1389/08/22

خبرگزاری فارس: رهبر فهرست العراقیه به حمایت آمریکا از وی اذعان کرد و گفت: "من ضمانت‌هایی از آمریکا و طرف‌های دیگر درباره تقسیم قدرت دریافت کرده بودم. "


به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری "نهرین نت "، "ایاد علاوی " رهبر فهرست العراقیة برای نخستین بار اعتراف کرد که تمام ایده‌ها و پیشنهادهای بررسی شده با گروه‌های سیاسی عراق از جمله تشکیل شورای عالی ملی سیاست‌های راهبردی و افزایش اختیارات آن را با آمریکایی‌ها در میان گذاشته بود و تضمین‌هایی را از آمریکایی‌ها درباره توافق‌های صورت گرفته کسب کرده بود.
علاوی در واکنشی که بیانگر تلاش وی برای آغاز یک جنگ تبلیغاتی جدید علیه همپیمانی ملی شیعیان عراق است با اشاره به توافق‌های حاصله در نشست پنجشنبه پارلمان عراق ادعا کرد: این یک دیکتاتوری جدید در عراق است و این استبداد است که آنها به مردمی که دارای افکار مغایر و مختلفی هستند احترام نمی‌گذارند.
این در حالی است که در نشست پنجشنبه شب پارلمان طی یک روند کاملا دموکراتیک روسای سه قوه عراق با حضور نمایندگان تمام گروه‌های سیاسی عراق از جمله رهبرانی از فهرست العراقیه پس از 250 روز مانع‌تراشی‌های این فهرست انتخاب شدند که این امر خشم علاوی را که جلسه پارلمان را ترک کرده بود، بر انگیخته است.
به اعتقاد کارشناسان علاوی با این اظهارات خود مرتکب خطای بزرگی شده است و دلیل این خطا نیز عدم آگاهی وی درباره نظام داخلی پارلمان عراق است زیرا بر اساس آن در جلسه نخست پارلمان جدید، تنها موضوعی که باید بررسی شود، انتخاب هیئت‌رئیسه پارلمان و رئیس جمهور است. اما علاوی می‌خواست که در جلسه نخست پارلمان، درباره توافق‌های سیاسی صورت‌گرفته میان گروه‌های سیاسی عراق از جمله حذف نام سه تن از رهبران العراقیه از فهرست اسامی که مشمول قانون بعثی‌زدایی می‌شدند، رای‌گیری شود. این سه تن عبارت بودند از : "صالح المطلک "، "ظافر العانی " و "راسم العوادی ".
علاوی در مصاحبه با سی‌ان‌ان به وجود ارتباطاتی با آمریکایی‌ها و رایزنی با آنها درباره توافق‌های صورت‌گرفته با همپیمانی ملی اعتراف کرد و گفت: من ضمانت‌هایی از آمریکا و طرفهای دیگر درباره تقسیم قدرت و آشتی حقیقی دریافت کرده بودم.
وی افزود که "باراک اوباما " رئیس جمهور آمریکا نیز با وی در این باره توافق نظر داشته است.
علاوی با تاکید بر این‌که وی شخصا هر پست دولتی را رد خواهد کرد، ابراز امیدواری نمود که رهبران فهرستش نشست آتی پارلمان عراق را که شنبه برگزار خواهد شد، تحریم کنند.
رهبر فهرست العراقیه که تا کنون اخبار مختلفی درباره ارتباط او با مقامات آمریکایی و سعودی منتشر شده است به صراحت اعلام کرد که از سوی آمریکا حمایت می شود که این امر با اظهارات خود فهرست العراقیه که طرفهای عراقی را به ارتباط با نیروهای بین‌المللی و منطقه‌ای متهم می‌کردند در تناقض است. با این وجود علاوی برای اجرای طرح‌های آمریکایی و سعودی در عراق همواره از حمایت این دو طرف برخوردار بوده است بطوری که رادیو " الشرق " که در نروژ پخش می شود، نقشه آمریکا و عربستان را تلاشی برای بازگرداندن بعثی‌ها و رهبران نظامی و امنیتی از رژیم صدام به عرصه قدرت اعلام کرده است. به همین دلیل می‌توان گفت که طرح علاوی یک طرح سنی محض نبوده بلکه با هدف بازگرداندن نیروهای رژیم صدام به پست‌های کلیدی و حساس عراق عنوان شده است.
پارلمان عراق پنجشنبه شب(20آبان) پس از ماه‌ها گفت‌وگو و مذاکرات فشرده‌ ، روسای سه‌ قوه‌ عراق را انتخاب کرد و این کشور را از بحران سیاسی موجود خارج کرد.
پنجشنبه شب نشست پارلمان عراق راس ساعت 7:15 دقیقه‌ به‌ وقت تهران پس از 250 روز تعطیلی با حضور تمامی شخصیت‌های سیاسی و نظامی عراق در منطقه‌ الخضراء بغداد برگزار شد.
پس از شمارش آرای نمایندگان مجلس ، "اسامه‌ النجیفی " کاندید فهرست العراقیه‌ با 227 رای از میان 295 رای ماخوذه، به عنوان رئیس دومین دوره ‌مجلس این کشور انتخاب شد. طبق رای نمایندگان ، "قصی سهیل " کاندید جریان صدر با 235 رای و "عارف طیفور " از ائتلاف کردستان با 225 رای به عنوان معاون اول و دوم رئیس پارلمان انتخاب شدند.
پس از انتخاب هیئت‌رئیسه، "جلال طالبانی " نیز با کسب 195 رای تصدی پست ریاست‌جمهوری عراق را بر عهده گرفت و پس از ادای سوگند "نوری المالکی " نامزد بزرگترین فراکسیون پارلمانی عراق برای نخست‌وزیری را مامور تشکیل کابینه‌ جدید دولت عراق کرد.
بسیاری از تحلیلگران سیاسی تشکیل دولت شیعی در عراق را شکستی دیگر بر سیاست‌های مداخله جویانه آمریکا و برخی کشورهای عربی منطقه می‌دانند که با صرف مبالغ هنگفت در صدد روی کار آوردن نامزد موردنظر خود برای تصدی پست نخست وزیری بودند اما در این راه ناکام ماندند.
انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد