خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

/نگاهی به شرایط صنایع تولیدکننده قطعات خودرویی/

/نگاهی به شرایط صنایع تولیدکننده قطعات خودرویی/
صنعتگران از مشکلات‌شان می‌گویند

تاریخ خبر : 1389/08/22


اگرچه آمارها حکایت از رشد تولید خودرو و به تبع‌ آن افزایش تولید قطعات خودرویی در کشور دارند، ولی با این حال برخی قطعه‌سازان در خصوص تاثیرات شرایطی همچون محدودیت‌های ایجاد شده در واردات مواد اولیه بر آینده این صنعت هشدار می‌دهند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در شرایط فعلی محدودیت‌های شکل گرفته در واردات کالا به‌ویژه از کشورهای اروپایی موجب افزایش هزینه‌های واردات مواد اولیه خارجی مورد نیاز صنایع داخلی شده است.

در این شرایط برخی قطعه‌سازان داخلی این مساله را مهم‌ترین مشکل صنعت قطعه در حال حاضر می‌دانند؛ مشکلی که حتی ممکن است به توقف تولید برخی از قطعات خودرویی منجر شود.

* * تامین مواد اولیه؛ مهمترین مشکل صنعت

رضا رضایی - عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، در این زمینه می‌گوید: تامین مواد اولیه یکی از مشکلات اصلی صنعت قطعه در حال حاضر است.

این تولیدکننده معتقد است که این شرایط در کنار افزایش قیمت برخی مواد اولیه داخلی مانند محصولات پتروشیمی، ارتقای سطح فن‌آوری صنعت قطعه‌سازی کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی معتقد است که ادامه شرایط فعلی مشکلاتی را برای به‌روز نگه داشتن فن‌آوری تولید و ارتقای دانش فنی صنعت به دنبال خواهد داشت.

* * احتمال توقف تولید برخی از قطعات خودرویی

اما گذشته از این موضوع و خاکستری شدن دورنمای ارتقای سطح فن‌آوری صنعت قطعه کشور، احتمال توقف تولید برخی از قطعات به دلیل مشکلات ایجاد شده در واردات مواد اولیه خارجی نیز مطرح شده است.

فرهاد به‌نیا - عضو هیات مدیره شورای تعالی صنعت قطعه‌سازی، در این باره می‌گوید: در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های خارجی، گشایش اعتبار اسنادی (LC) و نقل و انتقال هزینه مواد اولیه وارداتی مشکل شده؛ به‌گونه‌ای که امکان خرید مواد اولیه از کشورهای اروپایی وجود نداشته و به همین دلیل مواد اولیه مربوطه پس از انتقال به کشورهایی همچون چین و ترکیه، از این مبادی تهیه می‌شود. همین مساله موجب افزایش هزینه تامین مواد اولیه شده است.

وی هشدار می‌دهد که ادامه این وضع ممکن است موجب قطع تولید برخی قطعات شود.

* * صنعت و عدم ثبات قوانین و مقررات

در این شرایط اما مشکلات واردات مواد اولیه تنها مشکل گریبانگیر صنایع قطعه‌سازی و حتی دیگر صنایع کشور نیست. به هر حال صنعتگران برای ادامه فعالیت با پارامترهای مختلفی از جمله سیاستگذاری‌های کلان در عرصه‌های مختلفی همچون مدیریت واردات - صادرات، مالیات و سیاست‌های بانکی روبه‌رو هستند که شرایط آن‌ها نیز قابل تامل است.

ساسان قربانی - کارشناس صنعت خودرو و قطعه‌سازی، معتقد است که بی ثباتی در قوانین و مقررات از مهم‏ترین مشکلات صنعت قطعه است.

چنین شرایطی در حالی است که به گفته وی همه صنایع برای توسعه و تعالی نیازمند ثبات قوانین و مقررات، برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی‌های کلان هستند.

* * تامین شرایط برای توسعه صنعت قطعه

اما گذشته از تمام مسائل یاد شده، چگونگی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیز در این شرایط مطرح است.

بسیاری از صنعتگران معتقدند شرایط اجرای این قانون برای صنایع مشخص نبوده و اطلاعات کاملی در خصوص هزینه‌های حامل‌های انرژی و تغییرات آن وجود ندارد و به همین دلیل صنعتگران امکان برنامه‌ریزی برای آینده تولیدی خود را ندارند.

اگرچه در کنار این مسائل، موارد دیگری نیز مطرح است؛ ولی با این حال در نهایت متولیان صنعت قطعه باید شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنند که صنعتگران بتوانند برنامه‌هایی همچون رشد و گسترش واحدهای تحقیق و توسعه، ارتقای فن‌آوری تولید و بهره‌وری نیروی انسانی را به عنوان مهمترین نیازهای این صنعت تحقق بخشند.

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد