خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

«پایان‌نامه» هیچ ربطی به ندا آقاسلطان ندارد

شمقدری در جمع خبرنگاران:
ما مسیرمان را عوض نخواهیم کرد
«پایان‌نامه» هیچ ربطی به ندا آقاسلطان ندارد

تاریخ خبر : 1389/08/22


جواد شمقدری درباره‌ حضور مدیران خانه سینما در افتتاحیه‌ی جشنواره‌ی سینماحقیقت و اینکه آیا مشکل خانه سینما و معاونت سینمایی برطرف شده، گفت: ما در مسیری که اعتقاد داریم درست است، پیش می‌رویم و طبیعی است که در این مسیرگاه عده‌ای به همکاری با ما بپردازند.


به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، معاون سینمایی وزارت ارشاد که در حاشیه‌ی اختتامیه‌ی جشنواره‌ی سینما حقیقت در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، ادامه داد: طبیعی است که در مقاطع مختلف زمانی عده‌ای به همکاری با ما بپردازند، ما از این افراد تشکر می‌کنیم و از این‌که دیگران هم در مسیری که ما انتخاب کرده و فکر می‌کنیم به ارتقا سینمای ایران منجر می‌شود، با ما همکاری می‌کنند، خوشحالیم. اما اگر عده‌ای هم از این مسیر کناره‌گیری کنند، اگرچه برایمان جای تاسف دارد، اما مسیرمان را عوض نخواهیم کرد.

معاون سینمایی ارشاد در ارتباط با فیلم «پایان‌نامه» به کارگردانی حامد کلاهداری که گفته می‌شود فیلمی درباره‌ی ندا آقاسلطان است هم توضیح داد: نه این فیلم درباره‌ی چنین موضوعی نیست و من اگرچه فرصت نمی‌کنم تمام فیلمنامه‌ها را بخوانم، اما فیلمنامه‌ی این فیلم خاص را خوانده‌ام و می‌دانم که ربطی به این موضوع ندارد.

شمقدری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی که درباره‌ی حذف بخش مستند و کوتاه از جشنواره‌ی فجر مطرح شده بود، عنوان کرد: این داستان دو طرف دارد. با نگاهی می‌توان گفت که این اقدام، اقدام موثری نبوده و از نگاهی دیگر می‌توان آن را امری مفید ارزیابی کرد.

وی در عین حال گفت: در گذشته هم نزدیک به 12 سال، این بخش در جشنواره‌ی فجر وجود نداشت و اکنون هم ما اگر چنین تصمیمی گرفته‌ایم علت دارد. اکنون دو جشنواره‌ی تخصصی این حوزه‌ها برای این فیلم‌ها نزدیک به 6 ماه وقت می‌گذارند، اما جشنواره‌ی فجر چنین فرصت و توانی را ندارد. در دوره‌ای برای حل این مشکل تصمیم گرفتیم که تنها فیلم‌هایی که در جشنواره‌های قبلی برگزیده شده‌اند، در فجر بپذیریم اما این‌که ما در جشنواره‌ی فجر برای این بخش شانس انتخاب نداشته باشیم و براساس نتایج جشنواره‌های دیگر اقدام کنیم، امر چندان سود‌مندی محسوب نمی‌شود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر زمان برگزاری جشنواره‌ی فجر بیشتر توجه‌ها به سینمای داستانی معطوف می‌شود و سالن‌هایی که به بخش‌های کوتاه و مستند اختصاص دارند، معمولا خالی هستند.حتی فیلمسازان همین بخش‌ها هم در زمان جشنواره‌ی فجر به سالن‌ها نمی‌آیند و همین مساله شاید تا حدی ضربه زننده باشد به هرحال اکنون ما دو جشنواره‌ی خوب داریم و به کمک آنها این فیلم‌ها دیده خواهند شد. طبیعی است که اگر پس از تجربه‌ی شیوه‌ی جدید در جشنواره‌ی فجر امسال به نتایج خوبی نرسیم سال آینده در این موضوع تجدید نظر می‌کنیم.

اما شمقدری در پاسخ به سوال دیگری که در ارتباط با اظهارات علیرضا سجادپور درباره‌ی تشکیل صنف واحد تهیه‌کنندگان مطرح شده بود، توضیح داد: فردا در این زمینه جلسه‌ای دارم و ترجیح می‌دهم که اکنون در این زمینه صحبتی نکنم، چرا که پیگیری این موضوع بر عهده‌ی علیرضا سجاد‌پور بوده و من فرصت کمتری برای پیگیری مسائل مربوط به این موضوع داشته‌ام. البته در این مدت ما با هم هماهنگ بوده‌ایم و سعی کرده‌ایم کار روند خوبی را طی کند، اما برای پاسخگویی بیشتر در این زمینه لازم است که من هفته‌ی آینده با تهیه‌کنندگان و هیات موسس جلسه‌ای داشته باشم و بیشتر در جریان امور قرار بگیرم.

به گزارش ایسنا،معاون سینمایی ارشاد در پاسخ به خبرنگاری درباره اکران 11 فیلم به شکل همزمان و نداشتن فیلم میلیاردی مطرح شده بود، اظهار کرد: برای حل مسائلی از این دست نیاز است که صنف واحد تهیه‌کنندگان قوام بگیرد و ما بدانیم که چه کسی در صحنه مشغول است و به ما کمک می‌کند. تا زمانی که ما در زمینه‌ی تهیه‌کنندگی یک صنف واحد نداشته باشیم، بسیاری از ماموریت‌ها روی زمین می‌ماند و ما هم بنا نداریم که راسا وارد حل و فصل این مشکلات شویم. به هرحال ما تلاش داریم که یک صنف واحد مسوولیت‌پذیر و فرهنگی با درکی دقیق از شرایط کشور ایجاد شود تا بسیاری از مشکلات حل شود، اما تا زمانی که این صنف واحد شکل نگرفته قطعا بسیاری از مشکلات وجود خواهند داشت و شاید حجم آنها بیشتر از این هم بشود.

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد