خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

گزارش ایسنا از اختتامیه‌ی جشنواره سینما حقیقت

گزارش ایسنا از اختتامیه‌ی جشنواره سینما حقیقت
خسرو سینایی: امیدواریم تنها به نام حقیقت بسنده نکنیم

تاریخ خبر : 1389/08/22


چهارمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت شامگاه گذشته ـ 21 آبان ماه ـ با معرفی برگزیدگان و بزرگداشت خسرو سینایی کارگردان و مرتضی شعبانی فیلمبردار به پایان رسید.


سینایی:

امیدوارم تنها به نام حقیقت بسنده نکنیم

به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خسرو سینایی در اختتامیه این مراسم که در تالار حوزه هنری برگزار شد،در سخنانی گفت:چندی پیش در موقعیت دیگری هم خطاب به اهالی سالن و 70 میلیون جمعیت ایران گفتم که همه‌ی ما متعلق به این سرزمین‌ هستیم و تنها زمانی می‌توانیم آن را بسازیم که دست در دست یکدیگر بدهیم و وطن‌مان را دوست داشته باشیم.

وی ادامه داد:از اینکه در این جشنواره مورد تقدیر قرار می‌گیرم بسیار خرسندم. روی پوسترهای این جشنواره نوشته شده بود « حقیقت برای همه»، حال می‌خواهم خطاب به مسوولان و فیلمسازان و به ویژه آنهایی که جوان‌تر هستند، بگویم که مبادا بی‌احتیاطی کنیم. حقیقت مانند گلوله سوزان است و اگر در مواجهه با آن بی‌احتیاطی کنیم این گلوله سوزان هم ما و هم بقیه را خواهد سوزاند.

سینایی اظهار امیدواری کرد:مسوولان فعلی و حتی مسوولان بعدی با این نگاه امکان پرداخت به حقیقت را با نگاهی باز و انصاف فراوان فراهم آورند و مطمئن باشند که فیلمهایی که بر اساس حقیقت ساخته شوند، نه تنها در ساختن جامعه‌ی ما بلکه در ساخت جامعه‌ی جهانی بهتر تاثیرگذار هستند و وسیله‌ای بهتر از سینما برای طرح حقیقت در سطح وسیع وجود ندارد. من امیدوارم که تنها به نام حقیقت بسنده نکنیم و جویای واقعی آن باشیم.

خسرو سینایی در پایان خطاب به مستندسازان و فیلمسازان هم عنوان کرد: از دوستان فیلم‌ساز خود هم می‌خواهم که سعی کنند به جوهر حقیقت برسند و آن را برای مخاطبان خود به تصویر بکشند.

سید محمد حسینی:

طبق آمار جشنواره‌ی امسال 65 درصد رشد داشته است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم به تشکر از اهالی سینما، مستندسازان و برگزارکنندگان این جشنواره پرداخت و در مقایسه چهارمین دوره جشنواره‌ی سینما حقیقت با دوره‌های قبل آن عنوان کرد: مقایسه‌ای کوتاه نشان می‌دهد که جشنواره‌ی امسال بر اساس آمار ارائه شده از نظر حجم آثار نسبت به سال گذشته 65 درصد رشد داشته است. علاوه بر این در این جشنواره به مفاخر بزرگ ملی و افرادی چون استاد فرشچیان، هراتی، باستانی پاریزی، عزت‌الله انتظامی و ... پرداخت شده است و ما از این مفاخر در مملکتمان کم نداریم.

وی در عین حال به سفرهای استانی اشاره کرد و گفت: در جلساتی که در این سفرها تشکیل می‌دهیم، وقتی به اسامی مفاخر هر استان اشاره می‌کنیم حتی برخی از بزرگان هم کمی تعجب می‌کنند که چه مفاخری در این استانها وجود دارد. ما در ایران نمونه‌های مختلفی از این افراد داریم که در بخش‌های مختلف فعال هستند و جا دارد که به کار و شخصیت آنها پرداخته شود.

وزیر ارشاد در ادامه به بخشهای مختلف جشنواره سینما حقیقت و از جمله کارگاه‌های تخصصی و بخش نقد فیلم آن اشاره کرد و گفت: جا دارد که در این بخش‌ها بیشتر از این کار کنیم.

وی با اشاره به بازار فیلم جشنواره و مهمانانی که در قالب جشنواره به ایران آمده بودند اظهار کرد: برای این جشنواره مهمانان متعددی از شرق تا غرب آمده بودند. همچنین در بخشهای دیگر این جشنواره برنامه‌هایی چون رونمایی از کتاب داشتیم و امیدوارم که هر ساله شاهد رشد و شکوفایی در این زمینه‌ها باشیم، چرا که تاثیر این حوزه بسیار زیاد است.

حسینی در ادامه از مستندسازان عرصه‌ی دفاع مقدس یاد کرد و گفت: حداقل بخشی از واقعیات جنگ به واسطه‌ی این افراد ثبت شده است.

وزیر ارشاد در ادامه‌ی صحبتهای خود عنوان کرد: همانطور که همه تاکید دارند فیلم مستند آن نیست که تنها دوربین را به دست بگیریم و به ضبط یک سوژه بپردازیم. این سینما متکی به خلاقیت، هنر، اندیشه و پژوهش است و برای ماندگاری یک اثر مستند لازم است که تمام این موارد در آن وجود داشته باشد. در زمینه‌ی سینمای مستند اگرچه رقابت زیادی وجود دارد، اما بی‌شک در این بخش فیلمی می‌تواند موفق باشد که ساعتها بر روی آن فکر شده باشد. باید پژوهش بیشتری روی مستند صورت بگیرد و اگر خود مستندسازان توان کافی برای پرداخت این بخش را ندارند لازم است که مراکزی به کمک آنها بپردازند.

سید محمد حسینی در بخش دیگری از صحبتهای خود حق‌جویی و حق‌طلبی را جزو ذات انسان برشمرد و افزود: اگر انسان در مسیر درستی حرکت کند، همواره به دنبال حقیقت خواهد بود. اما اگر از مسیر درست خود فاصله بگیرد همان‌طور هم که در قرآن آمده علی رغم بهره‌گیری از حس‌های مختلف چیزی را حس نخواهد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه‌ی این مراسم از مستندسازانی که به مباحث اجتماعی پرداخته‌اند تقدیر کرد و گفت: به هر حال ما نمی‌توانیم خودمان را از دنیا جدا کنیم. بعد از اتفاقاتی که در ارتباط با کشتی آزادی غزه صورت گرفت، اخیرا بی‌بی‌سی در برنامه‌ای به نام پانوراما مستندی را نشان داد که حقیقت را کاملا وارونه نشان می‌داد. به هر حال این برگرفته از تاثیر فیلم مستند است که چنین اتفاقاتی می‌افتد. و جا دارد که اگر آنها از فیلم مستند تا این اندازه بهره می‌گیرند، ما هم در این زمینه تلاش کنیم. چرا که اگر خود ما در بیان واقعیات فعال نباشیم مسائل به شکل دیگری مطرح خواهند شد.

حسینی در پایان صحبتهای خود خاطرنشان کرد: ما در یک نبرد فکری و اندیشه‌ای نرم هستیم و در این زمینه مستندسازان ما در خط مقدم هستند. اینکه گفته می‌شود در غرب آزادی بیان بسیار وجود دارد و همه چیز در مطبوعات مطرح می‌شود در اصل واقعیت ندارد. اکنون در دنیای غرب همه به این نتیجه رسیده‌اند که باید دست در دست یکدیگر دهند اکنون اگرچه در غرب عناوین متعددی به چشم می‌خورد اما پشت صحنه همه با یکدیگرند و اهداف واحدی را دنبال می‌کنند.

شمقدری:

 آنچه در سینمای مستند صورت گرفته همه مورد تایید ماست

جواد شمقدری هم در این مراسم با اشاره به واژه‌ی حقیقت و تعریف آن عنوان کرد: واقعیت این است که معنای این کلمه بسیار پیچیده است، من امروز در قرآن بررسی کردم تا ببینم که قرآن در این باره چه می‌گوید و اکنون می‌خواهم بر اساس آنچه در این کتاب آسمانی آمده معنای حقیقت را بازگو کنم.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن مجید عنوان کرد: عبرت گرفتن از سرنوشت و حوادث پیشینیان نیاز انسان بر اینکه او از خودش هیچ چیز ندارد، تذکر پدیده‌ها به ما همه از مواردی است که ما را به سمت واقعیتی بالاتر رهنمون می‌کند. علاوه بر اینها بر اساس آیات کتاب الهی به این نتیجه می‌رسیم که این دنیا فانی است.

وی ادامه داد: خوشبختانه به برکت انقلاب و میهن اسلامی امروز این واقعیات رشد کرده‌اند، اگر امروز بخشی از سینمای ایران در دنیا مورد توجه قرار گرفته برای این است که این سینما تا حدی رگه‌هایی از انقلاب را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه ما معتقدیم سینمای مستند پایه سینمای داستانی است، قطعا به دنبال آنیم که سینمای مستند ایران بیش از گذشته رونق بگیرد و من بر خودم تکلیف می‌دانم که همه‌ی آثار برگزیده‌ی این جشنواره را ببینم و با دوستان برگزارکننده جشنواره هم مبنا را بر این گذاشته‌ایم که آثار سال آینده از کیفیتی به نسبت بالاتر از این هم برخوردار باشند.

شمقدری ادامه داد: آنچه در سینمای مستند ایران کار شده مورد تایید ماست و من به سهم خودم از همه مستندسازان تشکر می‌کنم و جا دارد از شهید اهل قلم سید مرتضی آوینی که شرایط جدیدی هم برای مستند ایجاد کرد یاد کنم. در حقیقت جا دارد که نسبت به فیلمهای ایشان بیشتر صحبت شود.

معاون سینمایی ارشاد در بخش دیگری از صحبتهای خود اظهار کرد: من فکر می‌کنم که جا دارد درباره‌ی سه اولویت که تاکنون کمی مورد غفلت قرار گرفته‌اند از این به بعد توجه بیشتری شود. امروز جمهوری اسلامی و اسلام تحت هجمه‌های تبلیغاتی شدید کسانی قرار دارد که منافع خود را در مخالفت با ما می‌بینند و آنها همواره در تلاش هستند که تصویری غلط از ایران و اسلام ارائه کنند. اکنون هر مهمانی که وارد جشنواره‌ی ما می‌شود می‌بیند که ایران با آنچه که شنیده مغایر است. لذا من فکر می‌کنم که باید درباره‌ی حوزه‌هایی مثل اسلام و پیام انقلاب که تاکنون همه‌ی ما نسبت به آن غفلت کرده‌ایم سعی و تلاش بیشتری صورت بگیرد.

وی در ادامه توجه به کشور ایران و سرزمین اسلامی را از دیگر زمینه‌هایی دانست که لازم است مستندسازان به آن توجه بیشتری داشته باشند.

وی در عین حال گفت: امروز طول آزادراههای تهران، از پاریس هم بیشتر است در حالی که در دنیا فکر می‌کنند تهران یک بیغوله است. من فکر می‌کنم که در این زمینه هم کم کاری کرده‌ایم یا در زمینه‌ی انرژی هسته‌یی دشمن تلاش می‌کند که آن را بمب هسته‌ای نشان دهد در حالی که بهره‌مندی از انرژی حق مسلم ماست.

شمقدری در ادامه حضور مستندسازان در عرصه‌های بین‌المللی را امری ضروری برشمرد و افزود: مستندساز ایرانی باید همه‌جا حضور داشته باشد و اینگونه نباشد که امریکا هر جنایتی که خواست انجام بدهد و در نهایت هیچ دوربینی نباشد که بخواهد این جنایات را ثبت کند.

وی با تاکید بر اینکه لازم است مستندسازان ما در مواردمختلفی مانند 11 سپتامبر، جنایاتی که در عراق اتفاق می‌افتد، مسائل هائیتی، سیل پاکستان و غیره عکس‌العمل نشان دهند، خاطرنشان کرد: بازخوانی حوادث تاریخی هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. غربی‌ها امروز برای ما مسلمانان تاریخ نگاری و تصویرسازی می‌کنند و سعی می‌کنند بسیاری موارد را وارونه نشان دهند. این حوزه‌ها از حوزه‌هایی است که ما در آنها غفلت کرده‌ایم و اکنون واجب است که وارد آنها شویم به عنوان مثال ما باید 28 مرداد را واکاوی کنیم و نه شبکه خبری بی‌بی‌سی. ما باید پروژه‌هایی که مربوط به تاریخمان می‌شود را باز کنیم و در این حوزه سینمای مستند از ارزش و تاثیرگذاری خاصی برخوردار است.

شمقدری در پایان صحبتهای خود عنوان کرد: چرا امروز در دنیا فکر می‌کنند که مولانا، رومی است و یا عده‌ای می‌آیند و ابن سینا را تصاحب می‌کنند. مستندهای تاریخی و مشاهیر و آنچه در ارتباط با اتفاقات انقلاب ساخته می‌شود امروز جزو اولویت‌های ماست و امیدواریم دراین بخش‌ها بازنگری صورت بگیرد و حفره‌هایی که تاکنون کمتر به آنها توجه نشده از این پس پر شود.

آقامحمدیان: خود ما هم برخی نقاط ضعف را احساس کردیم

به گزارش ایسنا در بخش دیگری از مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی سینما حقیقت، شفیع آقامحمدیان مدیر این جشنواره به صحبتی کوتاه پرداخت و با اشاره به شروع اکران فیلمهای مستند در سینما سپیده عنوان کرد: فعلا در هر روز سه سانس و سه فیلم مختلف را به نمایش درمی‌آوریم و این روند از شنبه ـ 22 آبان ماه ـ به صورت آزمایشی شروع می‌شود تا پس از اینکه فرم‌های مختلف به دست ما رسید به سمت میزگرد و نشست‌های تخصصی پیش برویم.

وی در ادامه گفت: در چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی سینما حقیقت یکی از اهداف ما این بود که نشست‌های ویژه‌ای را به بحث علمی مستند اختصاص دهیم و خوشبختانه این نتیجه حاصل شد و از گفته‌های حاضران من اینگونه استنباط کردم که این نشست‌ها تاثیرگذار بوده است.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همچنین عنوان کرد: نشست‌هایی هم در رابطه با سینمای سیاسی و برنامه‌هایی هم در رابطه با پژوهش و تحقیق داشتیم و در کل در طی این چند روز حدود 300 فیلم را به نمایش گذاشتیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه عده‌ای از اینکه فیلمهایشان تنها یک بار به نمایش درآمده، اظهار نارضایتی کرده‌اند، خاطرنشان کرد: ما قول داده بودیم که این دوستان می‌توانند فیلمهایشان را در اکران عمومی سینما «سپیده» ببینند و من فکر می‌کنم این نوع برخورد ما مانع از فیلم‌سوزی شد و اکنون اکثر کارگردان‌ها توانستند با ما مشارکت کرده و فیلمهایشان هم دیده شود.

آقامحمدیان در پایان از تمام افرادی که در برگزاری جشنواره چهارم تلاش و همکاری کرده‌اند تشکر کرد و افزود: خوبی‌های این جشنواره با شما و بدی‌های آن را هم به پای من بنویسید. امیدوارم که در جشنواره‌های بعد نقاط ضعفی که خود ما هم برخی از آنها را حس کردیم، برطرف شود.

سید احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی هم در این مراسم در صحبتی کوتاه ضمن تبریک به خسرو سینایی عنوان کرد: پیش از این مراسم، خبرنگاری از من پرسید که چگونه می‌شود میان سینمای مستند و داستانی یک پل ارتباطی ایجاد کرد. من می‌خواهم جواب این خبرنگار را در همین مراسم بدهم و به خسرو سینایی اشاره کنم. او سالها پیش در لهستان فیلمی ساخت و اکنون این فیلم مستند واسطه‌ی تولیدی مشترک میان ایران و لهستان شده است و قرار است فیلمی با عنوان « قطار زمستانی» در آینده‌ی نزدیک به کارگردانی خسرو سینایی کلید بخورد.

به گزارش ایسنا، تقدیر از مرتضی شعبانی هم از دیگر بخشهای اختتامیه‌ی دیشب بودکه با حضور جواد شمقدری و آقامحمدیان هدایای این فیلمبردار اهداء شد.

منوچهر طیاب، داوود رشیدی، جمال شورجه، حسین ترابی، ابوالفضل جلیلی، تورج اصلانی، فرهاد ورهرام، مهدی نادری، سید احمد میرعلایی، محمدرضا عباسیان، جعفر صانعی‌مقدم، بهمن حبشی، مهرداد زاهدیان، مهناز مظاهری، مهدی مسعودشاهی، سعید رشتیان، حبیب احمدزاده، محمدعلی فارسی، هادی آفریده، محسن علی‌اکبری، جعفری مشاور و مدیر کل صدا و سیما و عضو هیات امنا مرکز،حسین حق‌گو و ... از جمله حاضران مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی سینما حقیقت بودند.

از میان برگزیدگان بخشهای مختلف این جشنواره هم محمد شیروانی و سید حسین صافی به ترتیب به دلیل بیماری و حضور سر فیلمبرداری در این مراسم حضور نداشتند.

پخش موسیقی زنده به واسطه‌ی علیرضا افتخاری از دیگر بخشهای اختتامیه دیشب بود.

* اجرای برنامه را امیر حسین مدرس برعهده داشت.

این مراسم که با 40 دقیقه تاخیر ساعت 18 و 40 دقیقه در تالار اندیشه‌ی حوزه‌ی هنری برگزار شد تا ساعت 22 و 15 دقیقه ادامه داشت.

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد