خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

با نزدیک شدن به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها

با نزدیک شدن به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها
فشار سودجویان برای دریافت قیر یارانه‌ای افزایش یافته است!

تاریخ خبر : 1389/08/21


باوجود این‌که طبق قانون، قیر از 28 بهمن 1386 از طریق بورس عرضه می‌شود، اما هم‌چنان طبق گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوره‌های نفتی ایران، برخی ارگان‌ها این شرکت را برای عرضه قیر یارانه‌ای تحت فشار قرار می‌دهند.


در این باره علی‌رضا رجب‌پور ـ معاون مدیر بازرگانی شرکت پخش فرآورده های نفتی ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد فشار برخی سازمان‌ها برای عرضه یارانه‌ای قیر تصریح کرد: این سازمان‌ها به حمایت‌های دولتی در تامین قیر عادت کرده بودند و طبیعی است که در مقابل تغییرات صورت گرفته واکنش نشان دهند.

وی با اشاره به این‌که اکنون قیمت قیر در بورس واقعی است، خاطرنشان کرد: امسال یارانه‌ قیر قطع شده و هیچ گونه قیر یارانه‌ای به وزارت‌خانه‌های راه وترابری و کشور عرضه نشده است.

* * دلایل حذف یارانه قیر

به گفته کارشناسان، پیش از صادرات قیر، قیمت هر تن از آن فقط 200 تومان بود، اما از زمانی که صادرات آن آغاز شد، تفاوت قیمت زیادی بین نرخ صادراتی و مصرف داخلی ایجاد شد. زمانی که نرخ صادرات هر تن قیر به 73 دلار رسید، نرخ داخلی آن هشت هزار تومان بود؛ بنابراین قاچاق قیر وسوسه‌برانگیز شد و بسیاری از افراد ترجیح دادند قیر را با قیمت داخلی خریداری و صادر کنند.

یکی از دیگر دلایل عمده قاچاق قیر، تولید نشدن قیر در کشورهای هم‌جوار ایران (به جز عراق) که تاسیسات تولیدی ندارند و همچنین تقاضای زیاد این کشور‌ها برای قیر بود. در این شرایط بسیاری از شرکت‌ها به دریافت سهمیه هر تن قیر به نرخ دولتی 100 دلار اقدام می‌کردند و به این ترتیب قیری برای صادر کردن باقی نمی‌ماند، این در حالیست که بخش عمده‌ای از قیر تولیدی توسط افراد خاص خریداری و پس از مخلوط شدن با فرآورده‌هایی مانند نفت کوره به صورت غیرمستقیم قاچاق می‌شد.

فشارها به وزارت نفت برای ادامه پرداخت قیر یارانه‌ای در حالیست که با ورود قیر به مجموعه محصولاتی که از طریق بورس کالا عرضه می‌شوند، علاوه بر بهینه و منطقی شدن مصرف و جلوگیری از قاچاق، موجب تمایل دوباره کشورهای همسایه به واردات رسمی قیر از ایران و همچنین اصلاح و افزایش کیفیت قیر شده است. ضمن این‌که قطع یارانه قیر به یک‌باره صورت نگرفته است، بلکه به گفته ضیغمی - معاون وزیر نفت، با وجود عرضه قیر در سال 1386، به دستور رییس جمهور فقط در سال 1388 برای قیر 700 میلیارد تومان یارانه پرداخت شد.

کارشناسان عقیده دارند که علاوه بر این برای جلوگیری از ایجاد چالش‌های احتمالی در روند فعالیت مصرف کنندگان، با عرضه قیر از طریق بورس کالا، اقدامات حمایتی نیز دیده شده است. به طوری که در دوران گذار قیمت یارانه‌ای به قیمت‌ واقعی قیر از طریق بورس کالا، کلیه‌ی قراردادهای قبلی فروش قیر به مصرف کننده‌ها با همان قیمت‌ها یارانه‌ای عملی شد.

* * شرکت پالایش و پخش: یارانه قیر به ما ربطی ندارد

در همین رابطه مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در مورد پرداخت دوباره یارانه قیر از سوی این شرکت، توضیح داد: این موضوع به ما ربطی ندارد. ما به مجلس نیز توضیح دادیم که مواد اولیه‌ قیر مربوط به بخش خصوصی است و از طریق بورس عرضه می‌شود.

وی قیمت عرضه قیر در بورس را 380 تومان و قیمت یارانه‌ای آن را 87 تومان اعلام کرد و افزود: طبیعی است که اینگونه پشت بازار بورس دلالی راه بیافتد و حواله‌های قیر دست به دست بچرخد! ضمن این‌که اگر قرار است در این زمینه یارانه‌ای داده شود، بهتر است آن را به وزارتخانه‌های مرتبط بدهند، تا از این طریق از دلالی جلوگیری شود. بنابراین درحال حاضر مقرون به صرفه نیست کسی قیر را با این قیمت واقعی بخرد و با صرف هزینه‌های جانبی قاچاق کند.

به گزارش ایسنا، ارزش قیر مصرفی در داخل کشور با احتساب قیمت 95 هزار تومان برای هر تن در مجموع حدود 350 میلیارد تومان می‌شد، در حالی که در مقایسه با قیمت جهانی که حدود 400 دلار برای هر تن است، ارزش واقعی آن 1376 میلیارد تومان است که این تفاوت 1376 میلیارد تومانی میان ارزش یارانه‌ای و واقعی قیر توسط دولت پرداخت می‌شد، ولی اکنون با حضور در بورس این مشکل کاهش پیدا کرده است.

اگر چه به گفته رجب پور از ابتدای امسال تاکنون هیچ‌گونه یارانه‌ای برای قیر پرداخت نشده ‌است، اما باید دید شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی تا چه زمانی می‌تواند در مقابل فشارهای وزارتخانه‌های کشور، راه و ترابری و مسکن و شهرسازی مقاومت کند؟

* * راهی دیگر برای قاچاق قیر

از سوی دیگر با وجود این‌که با عرضه قیر در بورس از قاچاق قیر کاسته شده ‌است، اما سعید مرتضوی - رییس ستاد قاچاق کالا و ارز، در مورد قاچاق قیر البته این‌بار از نوعی دیگر، اظهار کرد: برخی افراد در مشهد و تهران با مراجعه به کوره‌ها، سوخت آن‌ها را می‌خرند و با دپو کردن سوخت و تبدیل آن به قیر، آن را زیر 50 درصد قیمت صادراتی می‌فروشند.

البته این شیوه از قاچاق که به دلیل دسترسی آسان به مواد اولیه قیر آن‌هم با قیمت یارانه‌ایست، به نظر می‌رسد با اجرای کامل طرح سامانه‌ درخواست فرآورده‌های نفتی که طبق آن نیاز واقعی مصرف‌کننده مشخص می‌شود، قابل کنترل باشد.

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد