خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خواهان عضویت در شورای توسعه فرهنگ قرآنی هستیم

خواهان عضویت در شورای توسعه فرهنگ قرآنی هستیم
تاریخ خبر : 1389/08/21

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز فعالیت‌های قرآنی جوانان با اشاره به فعالیت‌های قرآنی گسترده در سازمان ملی جوانان گفت: عضویت مؤثر و فعال در شورای توسعه را از رئیس جمهور درخواست خواهیم کرد.


به گزارش خبرنگار قرآنی فارس، چندی است که بر خلاف روال گذشته کالبدشکافی مشکلات فعالیت‌های قرآنی کشور با وجود مخالفت‌های بسیار شروع شده است که البته حرکت مبارکی است، اما باید اقتضائات فضای قرآنی نیز در آن رعایت شود و مهم‌ترین آنها نکشاندن مباحث به مشاجره و ندادن رنگ‌وبوی کشمکش‌های سیاسی به آن است، در این بین استفاده از چهره‌های متخصص، کاردان و منصف جزو اصول کار می‌نماید به همین جهت به سراغ «رحیم خاکی» چهره قرآنی شناخته شده در سطح جامعه و رسانه رفتیم.
وی که چندین مقام بین‌المللی را در کارنامه خود دارد سال‌ها مسئولیت خبرگزاری قرآنی ایران را بر عهده داشت و به زوایای مختلف مشکلات در میدان وسیع فعالیت‌های قرآنی اشراف دارد.
خاکی طی ماه گذشته از سوی بنیاد ملی نخبگان به عنوان «جوان نخبه قرآنی» برگزیده شد که این انتخاب با استقبال گسترده در جامعه قرآنی کشور مواجه شد.

* شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید در برگیرنده همه بدنه قرآنی کشور باشد

رحیم خاکی در رابطه با فراگیر بودن ترکیب شورا توسعه فرهنگ قرآنی کشور می‌گوید: این شورا اگر خدای ناکرده به سمت گروه گرایی و یا تمایل به طیفی خاص و استفاده از بخشی از بدنه جامعه قرآنی پیش برود، یقیناً مانند بسیاری از دیگر امور فرهنگی دچار مشکل خواهیم شد.
وی همچنین با اشاره به قرار گرفتن منشور به عنوان اصل و اساس پیگیری مطالبات جامعه قرآنی از طریق منشور توسعه فرهنگ قرآنی با هدف ارتقای جایگاه قرآن می‌افزاید: طیف‌گرایی در قالب این منشور مورد نظر رهبر معظم انقلاب هم نیست و در عین حال گاهی اوقات مسائلی در این زمینه دیده می‌شود که در شأن فعالیت‌های قرآنی نبوده و به عنوان یک نقطه ضعف به تحقق اهداف منشور صدمه خواهد زد.
خاکی ضمن هشدار نسبت به اصلاح مسائل اینچینی در طول مسیر و جذب همه بدنه قرآنی کشور به منشور توسعه می‌گوید: چنانچه این فضا ادامه پیدا کند جامعه قرآنی به صورت جزئی دغدغه‌های خود را بیان خواهند کرد و بنده نیز جزو آن افراد هستم.
وی منشور توسعه را به عنوان برنامه بلندمدت قرآنی کشور، حاصل یک دهه کار شبانه‌روزی، جلسات و پیگیری‌های مختلف دانسته و در این باره تصریح می‌کند: این منشور حاصل زحمات جمع زیادی از قرآنیان کشور است که از حدود یک دهه گذشته با عناوین، طرق و اسامی مختلف خواستار شکل‌گیری منشور، شورا و برنامه کلان برای فعالیت‌های قرآنی بودند که به حمدالله با تصویب آن شکل رسمی به خود گرفت.
این استاد قرآن، حمایت از این منشور را وظیفه همه جامعه قرآنی دانسته و در ادامه نیز می‌افزاید: منشور نیازمند اصلاح نواقص و افزودن دیدگاه‌های جدید در طول مسیر است و هر ساله باید در روش‌ها و برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت مورد بازنگری قرار گیرد تا شاهد ارتقای جایگاه فعالیت‌های قرآنی باشیم.
وی نقش مسئولان و مدیران این منشور را در این راستا حساس ارزیابی می‌کند.

* عضویت در شورای توسعه را از رئیس جمهور درخواست خواهیم کرد

خاکی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی سازمان ملی جوانان در قالب «مرکز فعالیت‌های قرآنی جوانان کشور» می‌گوید: با وجود فعالیت‌های قرآنی سازمان ملی جوانان، هیچ مکاتبه‌‌ای برای معرفی نماینده از سوی شورا با ما نشد، اما رئیس سازمان، حضور مرکز به عنوان یک عضو مؤثر و فعال را در شورای توسعه فرهنگ قرآنی از رئیس جمهور خواهد کرد.
وی درباره انتخاب سه عضو جدید این شورا به عنوان نماینده مؤسسات مردمی نیز تخطئه فعالیت آنها را در ابتدای کار منصفانه ندانسته و می‌افزاید: باید منتظر اقدامات آنها در 6 ماهه آینده بود و سپس قضاوت کرد.
رئیس مرکز فعالیت‌های قرآنی جوانان کشور جهت‌گیری‌‌ها، یارگیری‌ها و سوق یافتن اعضای شورا به یک سمت را خطری قابل پیش‌بینی از قبل دانسته و در این باره می‌افزاید: این موضوع را برای جامعه قرآنی مضر می‌دانم، زیرا که در هر طیفی از جامعه قرآنی ظرفیت‌هایی مفید وجود دارد و از همه آنها باید استفاده کرد.
خاکی در این رابطه با ذکر روایتی از نبی مکرم اسلام (ص) که فرمودند: «اختلاف امتی رحمة» می‌افزاید: در جامعه قرآنی همانند جوامع علمی و ورزشی طیف‌ها، سلیقه‌ها و گروه‌های مختلفی موجود است که این مسئله به نفع جامعه اسلامی است، بنا نیست همه نظریات مثل هم باشد و از این اختلاف و رنگارنگی باید با دید مثبت در مدیریت کشور استفاده کرد.
وی بار دیگر با هشدار نسبت به گرایش شورا به سمت و سویی خاص می‌گوید: اکنون که مدیریت منشور توسعه قرآنی کشور در اختیار وزارت ارشاد است، مسئولان آن باید از تمام پتانسیل کشور در این زمینه استفاده کنند.

* میزان جذب بودجه نیم درصدی قرآنی در 6 ماه گذشته بررسی شود

مدیرعامل پیشین خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با اشاره به تبصره جذب نیم درصد بودجه دستگاه‌های دولتی به عنوان بودجه قرآنی کشور، در این باره می‌گوید: مبلغ 3 هزار و 600 میلیارد ریالی که در این مورد اعلام شده است، ظرفیتی است که وزارت ارشاد باید با تشکیل کمیسیون و کمیته‌هایی ویژه گزارشی از میزان جذب آن در 6 ماه گذشته تهیه و ارائه کند.
وی تهیه گزارش، از اقدامات انجام شده درباره جذب این بودجه و برنامه‌های 6 ماه آینده را نیز از دیگر وظایف این کمیته‌ها دانست.

* پژوهش‌های قرآنی به جهاد دانشگاهی واگذار شود

خاکی با اشاره به اینکه پژوهش‌های قرآنی به وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سپرده شده است، می‌گوید: با گذشت بیش از یک سال از تصویب منشور توسعه، این دو وزارتخانه نیز باید گزارشی از اقدامات خود در این زمینه بدهند.
وی همچنین واگذاری این مسئولیت به جهاد دانشگاهی را با توجه به پایه‌گذاری فعالیت‌های قرآنی در سطح دانشگاه‌ها و دارا بودن پژوهکشده‌های با تجربه و سیستم سازمانی بسیار کارآمد، یکی از پیشنهادها عنوان کرد و در این باره با اشاره به اینکه برخی با برخورد ناشایست جهاد را در قواره این کار ندانستند، می‌افزاید: در حالی که بهترین مرکز برای فعالیت پژوهشی در کشور، جهاد دانشگاهی بوده و هست.
این قاری بین‌المللی قرآن کریم، بررسی و ارزیابی ظرفیت‌ و توان اجرایی کردن این موضوع توسط این وزارتخانه‌ها را خواستار شده و در این باره با بیان اینکه چنانچه این ظرفیت و توان در آنها نیست بهتر است که این مأموریت خطیر به جهاد دانشگاهی و یا جایی که ظرفیت آن را دارد سپرده شود تأکید می‌کند: موضوعات پژوهشی روی زمین مانده و کسی به طور جدی وارد این میدان نشده است.
خاکی، پژوهش‌های میان رشته‌ای را موضوعات جدیدی می‌داند که متأسفانه مورد حمایت قرار نگرفته است و در ادامه با اشاره به اینکه گروه‌های پژوهشی خصوصی و کانون‌های تخصصی دانشگاهی دغدغه‌ و طرح‌های بسیاری در این زمینه دارند که از آنها حمایت نمی‌شود، می‌گوید: مراکزی مانند جهاد دانشگاهی و یا حوزه علمیه که دارای مدیریت‌های ماندگارتری هستند؛ ظرفیت بیشتری برای انجام این کار دارند، البته وارد کردن دو وزارتخانه مذکور بسیار پسندیده است و با توجه به امکانات رسمی و نیروی انسانی متخصص می‌توانند این کار را انجام دهند، اما ظرفیت‌سازی و سازمان‌دهی این موضوع زمان‌بر است و تا انجام آن ممکن است مدیریت‌ها عوض شده و این کار به دور زمان بیفتد.

* آفت رژه رفتن در فعالیت‌های قرآنی کشور افزایش یافته است

خاکی، رژه رفتن و اعلام برنامه‌های درشت را از آفت‌های کنونی فضای فعالیت‌های قرآنی کشور دانسته و می‌افزاید: برگزاری منظومه جشنواره‌های قرآنی آیات، کار سخت زمان‌بر و هزینه‌بر و پیچیده‌ای است که البته خارج از توان جامعه قرآنی کشور و یا وزارت ارشاد نیست و یا هدف‌گذاری برای رسیدن به 10 هزار دارالقرآن در آموزش و پرورش بسیار ارزنده است، اما بهتر این بود که ابتدا این کارها انجام و سپس رسانه‌ای می‌شد.
وی همچنین با اشاره به اینکه البته شاید وزارت آموزش و پرورش با حضور سیستم مدیریتی جدید توان اجرای این کار را پیدا کرده باشد، می‌گوید: من به انجام این کارها بدگمان و یا از آنها ناامید نیستم، زیرا در کشور یک‌هزار شهر داریم که 10 هزار دارالقرآن برای آنها عدد قابل توجهی نیست، اما انجام مدیریت و پشتیبانی آنها برای آموزش و پرورشی که هزاران میلیارد بدهی به سیستم خود دارد مشکل است.
خاکی اعلام حمایت سازمان ملی جوانان از 400 سمن قرآنی تا انتهای سال 89 و سامان‌دهی آنها را آماری معقول و با توجه به داشته‌ها و مقدار بودجه موجود اعلام کرده و می‌گوید: در سرشماری انجام شده، اکنون حدود 200 موسسه مجوزدار در سطح کشور فعال‌اند که تا انتهای سال به 400 مورد خواهد رسید.
وی حرکت دادن اذهان عمومی به سمت اموری که توان اجرای آن وجود ندارد را برازنده جامعه قرآنی ندانسته و می‌افزاید: دلیلی برای عنوان کردن آمارهای درشت و سوق دادن اذهان به این سمت وجود ندارد.
ادامه دارد...
انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد