خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

اعتراض به یونسکو برای کناره‌گیری از کنگره‌ی روز فلسفه

نماینده‌ی ایران در یونسکو خبر داد:
اعتراض به یونسکو برای کناره‌گیری از کنگره‌ی روز فلسفه

تاریخ خبر : 1389/08/21


نماینده‌ی دائم ایران در سازمان جهانی یونسکو نسبت به رفتار سیاسی این نهاد در کناره‌گیری از کنگره‌ی بین‌المللی روز جهانی فلسفه اعتراض کرد.


محمدرضا مجیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عنوان کرد: طی نامه‌ای به دبیر کل سازمان جهانی یونسکو، اعتراض ایران را نسبت به این اقدام سیاسی و تحت فشار لابی‌های صهیونیستی اعلام کردم و بر پرهیز این سازمان از سیاسی‌کاری و گام برداشتن در مسیر اهدافی که برای سازمان جهانی یونسکو تبیین شده است، تأکید کردم.

او در ادامه یادآور شد: همچنین طی دیداری که امروز (جمعه، 21 آبان‌ماه) با معاون بین‌الملل و همچنین معاون امور اجتماعی و انسانی سازمان جهانی یونسکو داشتم، اعتراض شدید ایران را نسبت به تصمیم سیاسی آن‌ها در کناره‌گیری از کنگره‌ی روز جهانی فلسفه در تهران اعلام کردم و متذکر شدم، سازمان جهانی یونسکو بر خلاف تعهداتش عمل کرده است و بر اساس تعهد‌نامه‌ای که بین یونسکو و مؤسسه‌ی پژوهشی حکمت و فلسفه ایران امضا شده، آن‌ها همچنان ملزم هستند به تعهدات‌شان عمل کنند و انجام ندادن تعهدات، پیگردهای حقوقی و قانونی دارد که این حق برای ایران محفوظ است.

نماینده‌ی دائم ایران در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) همچنین خاطرنشان کرد: باید این توضیح را یادآور شوم که برخی از رسانه‌ها در خارج از ایران از لغو شدن این کنگره خبر داده بودند؛ در حالی‌که کلمه‌ی لغو غلط است. تصمیم‌گیرنده‌ی برپایی این کنگره، ایران است و محوریت این اجلاس، تهران است و قطعا کنگره با عزم جدی برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، پس از اعلام کناره‌گیری سازمان جهانی یونسکو از شرکت در کنگره‌ی بین‌المللی روز جهانی فلسفه در ایران، دبیرخانه‌ی این کنگره در بیانیه‌ای اعلام کرد: آن‌چه این تصمیم را تعجب‌آور و ناموجه می‌سازد، این است که مسؤولان برگزاری کنگره در طول دو سال و نیم گذشته که از موافقت اولیه‌ی یونسکو با برگزاری کنگره در ایران می‌گذرد، با یونسکو در ارتباط بوده‌اند و همین امر در تاریخ 27 مهرماه به امضای توافق‌نامه‌ای میان دو طرف در پاریس منجر شده است. در پی امضای این توافق‌نامه،‌ خانم آلوارز - معاون مدیر کل یونسکو - نیز در تاریخ دوم آبان‌ماه به ایران سفر کرده و ضمن مذاکره با مسؤولان ایران، از برنامه‌ها و ساز و کارهای برگزاری کنگره اطلاع حاصل کرده است.

در بخش دیگری از این بیانیه عنوان شده است: اعلام شتابزده‌ی مدیر کل،‌ تنها در فاصله‌ی کم‌تر از 12 روز به برپایی این کنگره، آن هم بدون ذکر دلیل روشن، تخلف آشکار از تعهد آن سازمان محسوب می‌شود و توجیه‌پذیر نیست. دبیرخانه‌ی کنگره ضمن ابراز تأسف از این شیوه‌ی تصمیم‌گیری، بر عزم خود نسبت به برپایی مراسم روز جهانی فلسفه در ایران در تاریخ‌های یادشده تأکید می‌کند و با تأیید مجدد دعوتی که تاکنون از استادان محترم خارجی و داخلی به عمل آورده، فراهم بودن شرایط را برای برگزاری موفقیت‌آمیز کنگره اعلام می‌کند و صریحاً اعلام می‌کند که تصمیم اخیر یونسکو، با اصول و اهداف این سازمان سازگاری ندارد و جمهوری اسلامی ایران حق پیگیری این امر را برای خود محفوظ می‌داند.»

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد