خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

/گام نهایی ایران در خودکفایی در بذر سیب‌زمینی/

/گام نهایی ایران در خودکفایی در بذر سیب‌زمینی/
محققان ایرانی موفق به تولید صنعتی مینی تیوبر سیب‌زمینی شدند

تاریخ خبر : 1389/08/21


با تلاش محققان کشاورزی کشورمان، طرح تولید صنعتی مینی تیوبر سیب‌زمینی عاری از ویروس (Roy Tuber) به روش جدید ایروپونیک با حمایت دفتر همکاری‌های علمی و نوآوری ریاست جمهوری در محمد شهر کرج آغاز شد.


به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر عباس حسینی، مدیر پروژه تولید مینی تیوبر سیب‌زمینی اظهار کرد: ظرفیت تولید « مینی تیوبر» سیب‌زمینی به روش «هواکشت» (ایروپونیکک) پنج هزار غده یا دانه بذر است که در مقایسه با ظرفیت روشهای مرسوم که حدود 100 غده در متر مربع است بسیار بیشتر است.

وی گفت: در این روش گیاه در فضا معلق است و بستر خاکی برای دیده نشده است بلکه مواد غذایی، آب و سایر نیازهای گیاه جهت رشد و نمو و تولید غده و بذر به صورت «مه پاش» در اختیار گیاه قرار می‌گیرد و میزان جذب مواد و عناصر غذایی مورد نیاز گیاه در ایده‌آل‌ترین نوع داده می‌شود.

به گفته‌ی وی، در روش ایروپونیک برداشت به طور دائم صورت می‌گیرد بدون اینکه صدمه‌ای به گیاه زده شود.

حسینی تصریح کرد: در روش‌های مرسوم برداشت در آخر فصل یا سن فیزیولوژیک گیاه انجام می‌شود و عمر گیاه در این روش قابل تنظیم است. البته این نوع بذر در اختیار کشاورزان قرار دارد و نتایج بسیار خوبی را شاهد بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه مینی تیوبر روشی است که برای تکثیر بذر سیب‌زمینی و ریزغده سیب‌زمینی استفاده می‌شود، تصریح کرد: همچنین از روی استولن سیب‌زمینی، به عنوان منبع بذری استفاده می‌شود یا به عبارتی اگر قرار باشد سیب‌زمینی را تکثیر دهند از ریزغده‌ جهت تولید سیب‌زمینی استفاده می‌کنند.

حسینی افزود: در این روش می‌توان 50 برابر روش‌های موجود تولید مینی تیوبر کرد که کمک می‌کند کشور را به سمت خودکفایی تولید بذر سیب‌زمینی حرکت کنیم. چرا که در حال حاضر به لحاظ تولید سیب‌زمینی خودکفاییم اما از نظر بذر به کشورهای خارجی وابسته هستیم که با استفاده از این روش جدید در تولید بذر نوید این را می‌دهیم که طی دو سال آینده خودکفا شویم.

وی ادامه داد: با خودکفایی در تولید بذر سیب زمینی علاوه بر اینکه صرفه‌جویی ارزی صورت می‌گیرد، از وارد شدن آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای جلوگیری می‌شود.

به گفته‌ حسینی، ایجاد اشتغال، افزایش ظرفیت تولید و فراهم شدن زمینه صادرات از دستاوردهای این موفقیت بزرگ به شمار می‌رود.

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد