خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

آخرین اطلاعات زمان و میزان اصلاح قیمت‌ها در هدفمندی یارانه‌ها

هدفمندی یارانه‌ها در یک قدمی اجرا؛
گزارش فارس از آخرین اطلاعات زمان و میزان اصلاح قیمت‌ها در هدفمندی یارانه‌ها
تاریخ خبر : 1389/08/21

خبرگزاری فارس: در حالی با اتمام واریز یارانه‌های نقدی به حساب سرپرستان خانوار در 31 استان وارد فاز جدیدی از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها شدیم که همگان منتظر اعلام رسمی قیمتهای جدید بنزین، گازوئیل، برق، گاز، نان و دیگر حاملها و تعیین زمان اجرای طرح هدفمندکردن یارانه ها هستند.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، هرچند تا به امروز اطلاعات دقیقی از میزان افزایش قیمت انواع حاملهای انرژی و کالاهای اساسی پس از هدفمندی یارانه ها اعلام نشده است، ولی کم و بیش خبرهای کلی و یا از قول مقامهای آگاه تا کنون منتشر شده است که نگاه اجمالی و کلی به این اخبار تاحدودی می تواند چشم اندازی هر چند نامشخص از روزهای پیش رو برای ما ایجاد کند.

*پیش‌بینی آغاز هدفمندی یارانه‌ها از 15 آذر

جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هفته گذشته در گفت‌وگو با فارس در خصوص گزارش کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی که روز چهارشنبه گذشته در جلسه غیر علنی مجلس قرائت شد اظهار داشت: در جلسه غیرعلنی امروز صبح (چهارشنبه) که با حضور وزیر اقتصاد و دارایی و معاون پارلمانی رئیس جمهور تشکیل شد گزارشی در خصوص قانون هدفمند کردن یارانه‌ها توسط کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی قرائت شد. وزیر اقتصاد نیز توضیحاتی را به‌منظور برطرف کردن نگرانی نمایندگان از نحوه اطلاع‌رسانی و اجرای آن ارائه داد، همچنین مقرر شد جلسات این‎چنینی به صورت مداوم در مجلس تشکیل شود.
وی تصریح کرده بود: گزارش کمیسیون ویژه با اشاره به اجرای احتمالی قانون هدفمندی یارانه‌ها از نیمه آذرماه، درآمد دولت از محل آزاد‌سازی یارانه‌ها را در چهار ماه پایانی سال حدود 16 هزار میلیارد تومان پیش‎بینی کرد.

* فرزین: قیمت برق و گاز بزودی اعلام می‌شود

در عین حال چهارشنبه گذشته خبر دیگری نیز از هدفمندی یارانه ها از قول سخنگوی طرح اعلام شد مبنی بر اینکه کارگروه طرح تحول اقتصادی با همکاری وزارتخانه های نیرو و نفت، اطلاعات و جزئیات تغییرات قیمتی برق و گاز را در روزهای آینده اطلاع رسانی خواهد کرد.
فرزین افزود: قیمت برخی دیگر از اقلام و کالاهای مورد نیاز مردم را نیز در آستانه اجرای قانون، اطلاع رسانی خواهیم کرد؛ این درحالی است که تولیدکنندگان و وزارتخانه ها در جلسات کارشناسی کارگروه طرح تحول اقتصادی حضور دارند.
وی تصریح کرده بود: کارگروه براساس چندین سناریو، اطلاعات قیمتی را به تولیدکنندگان و وزارتخانه ها اعلام کرده است تا آنها بتوانند بر اساس این سناریوها، آمادگی لازم را برای اجرای قانون کسب کنند؛ ضمن اینکه در آستانه اجرای قانون نیز، قیمت ها را به ریز و جزئی به مردم اطلاع می دهیم.

*خبر وزیر نیرو از افزایش 4هزار تومانی قبض برق 70 درصد مشترکان

هرچند در باره قیمت دقیق برق گانه زنی‌هایی مطرح شد ولی قیمت دقیق اعلام نشد، البته وزیر نیرو در گفت و گو با فارس اطلاعاتی داد تا مردم نگران قیمت برق نباشند و این اطلاعات به این ترتیب بود که قیمت برق به حدی افزایش می یابد که با آغاز هدفمندی یارانه 70 درصد مشترکان برق ماهانه کمتر از 4 هزار تومان به قبض برق آنها اضافه خواهد شد.
مجدی نامجو در پاسخ به این سوال که پس با این قیمت جای نگرانی برای مردم نیست ادامه داد: ما مدت‌هاست که داد می‌زنیم مردم نگران نباشند.
خبرنگار فارس از وی پرسید: معمولاً قبض برق هر دو ماه صادر می‌شود اما شما می گویید ماهانه 4 هزار تومان به هزینه ها اضافه می شود، بنابراین اگر هر دو ماه یک بار قبض برق صادر شود می توان گفت 8 هزار تومان برق گران شده است.
نامجو پاسخ داد: قبض برق معمولا دو ماه یک بار صادر می‌شود اما تلاش می‌کنیم قبض برق را ماهانه صادر کنیم تا با طرح هدفمندی یارانه‌ها هماهنگ باشد.
وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که آیا قیمت برق نهایی شده است یا اینکه باز هم از اعلام آن خودداری می‌کنید تاکید کرد: قیمت برق مشخص شده است ولی اعلام آن برعهده کارگروه تحول اقتصادی است و ما نباید اعلام کنیم.
نامجو ادامه داد: ما اجازه نداریم که فعلا قیمت برق را اعلام کنیم.

*وزیر نیرو: قیمت 40 و 43 تومانی برق را تائید نمی‌کنم

همچنین در ماه گذشته دو قیمت 40 و 43 تومان هم برای برق اعلام شد که وزیر نیرو در گفتگو با فارس با تکذیب قیمتهای 40 و 43 تومانی برق گفت: بزودی قیمت واقعی برق برای 5 ماه باقیمانده سال در طرح هدفمندی یارانه‌ها اعلام خواهد شد.
مجید نامجو تصریح کرده بود: قیمتهای نهایی برق تعیین شده اما قرار شده که این قیمتها فعلاً اعلام نشود و هنوز رئیس جمهور اجازه اعلام قیمت‌ها را نداده است.
وی درباره دلایل عدم اعلام قیمت نهایی برق گفت: حتماً رئیس جمهور مصلحتی دانسته است که گفته است این را اعلام نکنید من خودم از افرادی هستم که به رئیس جمهور گفتم قیمت برق را اعلام کنیم اما حتما رئیس جمهور مصلحتی دیده که کسی بدون هماهنگی با کار گروه تحول اقتصادی این کار را انجام ندهد.

* خبر یک مقام آگاه از اعمال قیمت جدید برق بر روی قبوض آذر ماه

در عین حال یک مقام مسئول در وزارت نیرو از اعمال قیمت جدید برق بر قبوض آذرماه امسال به فارس خبر داد. این مقام مسئول گفت: هنوز قیمت نهایی برق ابلاغ نشده است اما آنچه که نهایی شده این است که قیمت جدید برق در قبوض آذرماه اعمال خواهد شد و به نوعی قبض های جدید صادر خواهد شد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا صدور قبوض برق از آذر ماه ماهانه خواهد بود گفت: فعلا تا پایان سال جاری قبوض برق هر دو ماه یک بار صادر خواهد شد اما به احتمال زیاد صدور ماهانه قبوض برق از سال آینده اجرا می شود.
این مقام مسئول در وزارت نیرو گفت: تلاش می‌شود از سال آینده قبوض برق ماهانه صادر شود چرا که برای صدور ماهانه قبوض برق نیازمند تلاش بیشتر همکاران و دو برابر شدن امکانات هستیم.
به گفته وی، اگر کنتورهای هوشمند نصب و فراگیر شود مشکل صدور ماهانه قبض برق نیز مرتفع می شود.

*برق صنعت 40 تومان و برق و گاز کشاورزی 9 و 60 تومان پس از هدفمندی یارانه‌ها

هرچند مسئولان مرتبط تر با هدفمندی یارانه ها خبری از قیمتها اعلام نکردند، ولی برخی مسئولان بخشی از جمله معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گوی تفصیلی که ماه جاری با فارس انجام داده بود، دل را به دریا زد و برخی از قیمتهای تقریباً نهایی شده برای برق و گاز صنعت و کشاورزی پس از هدفمندی یارانه‌ها را اعلام کرد.
محمد‌علی نیکبخت در مورد قیمت حامل‌های انرژی بعد از هدفمندی یارانه‌ها گفت: در بخش کشاورزی قیمت گاز برای هر فوت مکعب 60 تومان و قیمت برق 9 تومان برای هر کیلووات ساعت تعیین شده است. قیمت برق در بخش صنعت نیز بعد از هدفمندی یارانه‌ها 35 تا 40 تومان تعیین شده است.
وی همچنین تصریح کرد: قیمت آب در بخش کشاورزی نیز بدون تغییر همچنان همانند سالهای گذشته بدون دریافت وجه تحویل داده می‌شود و نرخ بنزین در بخش کشاورزی هم همانند بخش‌های دیگر خواهد بود.

* افزایش قیمت آب امسال با کمی تاخیر اجرا می‌شود

درباره هدفمندی قیمت آب هر چند اخبار متفاوتی اعلام شد، ولی در یکی از دقیق ترین اخبار معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: افزایش قیمت آب احتمالا همزمان با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و یا با کمی تاخیر اجرا خواهد شد.
محمدرضا عطارزاده افزود: بسته ‌تعیین قیمت آب به کارگروه تخصصی طرح تحول اقتصادی داده شده است و این کار گروه در حال مطالعه این بسته بوده و امید است که در دو هفته آینده این بررسی‌ها به اتمام برسد و در نهایت تصویب شود.
وی ادامه داد: طبق برنامه قیمت آب به صورت پلکانی در 5 سال افزایش خواهد یافت و ممکن است همزمان با طرح هدفمندی یارانه‌ها و یا با کمی تاخیر اجرا شود.
متوسط قیمت تمام شده را به کارگروه اعلام کرده‌ایم اما اینکه مشخص است این است که در این قیمت تمام شده تمام مصلحت‌ها دیده شده است و چون هنوز نهایی نشده است نمی‌توانیم مبلغ آنرا اعلام کنیم.

* بنزین حداقل 400 تومان

هرچند درباره قیمت بنزین هنوز خبر دقیقی منتشر نشده است، ولی اوایل مهر ماه جاری یک عضو کمیسیون اقتصادی خبری از تعیین بنزین 400 تومانی از توسط دولت پس از هدفمندی یارانه ها داد که گمانه زنی درباره قیمت بنزین را بیشتر کرد.
حسن خسته‌بند در خصوص قیمت نهایی بنزین هنگام آزادسازی یارانه‌ها در سال جاری به فارس گفته بود: دولت به طول به‎طور کامل اطلاعاتی در این باره ارایه نکرده است، ولی بر اساس صحبت‌های انجام شده بنا بر این شده که دولت قیمت بنزین را بر مبنای فوب خلیج فارس محاسبه کند.
وی ادامه داد: اگر فوب خلیج فارس بالای 400 تومان بود،دولت مابه‌التفاوت آن را به صورت یارانه پرداخت می‌کند و اگر پایین‌تر بود مابه‌التفاوت آن با قیمت 400 تومان به عنوان درآمد دولت تلقی خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه قرار بر این شده است که دولت بنزین را در رقم 400 تومان ثابت نگه دارد، تصریح کرد: احتمال دارد دولت بر مبنای این طرح عمل کند.

* وزیر اقتصاد: بنزین 400 تومانی از آبان "حتماً شاید "

خبر بنزین 400 تومانی به حدی جریان ساز شد که سخنگوی اقتصادی دولت در اولین نشست خبری خود پس از انتشار این خبر در واکنش به اینکه "آیا گفته عضوکمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر فروش بنزین 400 تومانی از آبان ماه را تائید می‌کنید یا خیر؟ "، از عبارت "حتماً شاید " استفاده کرد.
شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی در جمع خبرنگاران در محل ساختمان کوثر ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد قیمت بنزین از آبان ماه 400 تومان خواهد شد، نظرتان چیست، با تاکید بر این که قیمت واقعی هنگام اصلاح قیمت حاملهای انرژی مشخص می شود از لفظ "حتماً شاید " استفاده کرد که برداشت خبرنگاران این بود که این رقم اعمال حواهد شد.

*افزایش قیمت سی‌ان‌جی تا 60 درصد قیمت بنزین پس از هدفمندی یارانه‌ها

آخرین خبری هم که در باره قیمت سی ان جی اعلام شده است این بود که مدیر صنایع خودرویی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت گفت: با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و بر اساس قانون، قیمت CNG تحویلی معادل 60 درصد قیمت بنزین خواهد شد؛ بنابراین گازسوز کردن خودرو آن‌هم از مجاری غیرمجاز نفعی برای دارنده خودرو نخواهد داشت.
حسین هاشمی اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مردم به سمت گاز سوز کردن خودروهایشان هجوم آورده‌اند تا از قیمت ارزان سوخت CNG یعنی 40 تومان در هر مترمکعب بهره‌مند شوند.
وی تصریح کرد: علت این مسئله بی‌اطلاعی مردم نسبت به افزایش قیمت CNG پس از هدفمند کردن یارانه‌ها است چنانکه در این قانون به صراحت اشاره شده است که قیمت CNG معادل 60 درصد ارزش سوختی بنزین پس از هدفمند کردن یارانه‌ها خواهد بود و تا پایان برنامه پنجم نیز باید به 70 درصد قیمت صادراتی برسد.
وی افزود: اگر متوسط قیمت فعلی صادرات CNG را 300 تومان برای هر مترمکعب در نظر بگیریم که به احتمال زیاد در پایان برنامه بیش از این میزان خواهد بود، قیمت CNG مصرفی خودروها نیز باید به 70 درصد آن رقم برسد.

*قیمت "تبعیضی-ترجیحی "؛ گزینه احتمالی برای قیمت گاز

در حالی قیمت‌گذاری گاز طبیعی در راستای هدفمندسازی یارانه ها با بررسی های کارشناسانه دولت گزینه های متعددی را پشت سر گذاشته است، اما به نظر می رسد از بین 4گزینه مطرح در این باره گزینه تعیین قیمت "تبعیضی-ترجیحی " برای گاز طبیعی انتخاب شده است.
دولت بعد از گذشت ماه ها 4 راهکار برای رسیدن به اهداف این قانون اندیشید که در راهکار اول افزایش قیمت به صورت یک منحنی یکنواخت مطرح شد به طوری که باید قیمت گاز مشترکان خانگی از 130 ریال با افزایشی به‌طور متوسط سالانه 20 درصد در مدت 5 سال کاملاً آزاد شود.
با این حال دولت راه کار دومی را نیز اندیشید که این راه کار عبارت بود از؛ افزایش قیمت گاز مشترکان به گونه‌ای که بهای این حامل انرژی در سال اول و دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با شتاب و در سال‌های پایانی منحنی با شیب کمتری افزایش یابد که در صورت اجرای این سناریو، قیمت گاز طبیعی در سال‌های اول و دوم به طور متوسط سالانه 30 درصد و در سال‌های پایانی تا 15 درصد به صورت تدریجی افزایش می‌ یافت.
اما سناریوی سومی نیز مطرح شد که طبق آن افزایش قیمت گاز طبیعی در سال های اولیه باشیب آرام و در سال های پایانی با شیبی تند صورت می گرفت.
در این میان و در کنار انتخاب راه حلی مناسب برای رسیدن به اهدف قانون هدفمند کردن یارانه ها دولت بارها و بارها در نشست ها و محافل خبری به مشترکان پرمصرف گاز طبیعی تذکر می داد و حتی از 15 مردادماه سال 89 اعمال جرایمی را برای دهک های هشتم و نهم و دهم به ترتیب زیر اتخاذ کرد. با این حساب دولت جرایم دهک های اول تا هفتم را ثابت نگه داشت اما جرایم دهک هشتم 2 برابر، دهک نهم تا 2.25 برابر و دهک دهم تا دو و نیم برابر افزایش داد و هم اکنون نیز این نرخ جرایم اعمال می شود.
گزارش فارس حاکی است دولت 3 سناریو برای افزایش قیمت گاز طبیعی در نظر گرفته بود اما در نهایت هیچ کدام از این روش ها مورد تایید هیات دولت قرار نگرفت. در نهایت محمد رضا فرزین سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی در خبری اعلام کرد که مصرف کنندگان حامل های انرژی اگر الگوی بهینه مصرف را رعایت کنند هرگز نباید نگران افزایش قیمت های ناشی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها باشند.
وی ادامه می دهد: تعرفه ها در مورد گازطبیعی در طرح هدفمند کردن یارانه ها به گونه ای طراحی شده است که اگر افرادی که گاز بیشتر مصرف کنند، قیمت مصرف گاز اضافی آنها بیشتر می شود ولی این نرخ پلکانی است.
خبر فرزین حاکی از این امر بود که گویا دولت روشی را برای رسیدن به اهداف قانون هدفمند کردن یارانه ها در خصوص قیمت گاز انتخاب کرده است. در همین راستا بهروز مرادی مدیر عامل سازمان هدفمند کردن یارانه ها با اشاره به اینکه قیمت حامل های انرژی گازطبیعی و برق در زمان اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها تبعیضی و ترجیهی خواهد بود، تصریح می کند: قیمت های تبعیضی گاز و برق بر اساس سردسیر و گرمسیر بودن مناطق تعیین شده است.

*قیمت 240 تا 300 تومانی گندم پس از هدفمندکردن یارانه‌ها

درباره هدفمندی قیمت نان هم هر چند اخبار ضدو نقیضی بعضاً اعلام شد، ولی آخرین خبرها حاکی از اجرای قطعی هفدمندی قیمت نان است. در این رابطه مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه قیمت گندم پس از هدفمند کردن یارانه‌ها 240 تا 300 تومان خواهد بود، گفت: به همه مردم این بشارت را می‌دهیم که وضعیت نان بهبود پیدا می‌کند. ممکن است در یک چارچوب عقلایی قیمت آن افزایش پیدا کند اما با توافقات صورت گرفته بیشتر از یک حدی نخواهد بود.
همچنین رئیس اتحادیه قنادان و نان آزادپز تهران با رد هرگونه افزایش قیمت نان آزادپز و اعلام نرخ‌های مصوب نان آزادپز در تهران گفت: با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها نان آزادپز ارزان می‌شود اما به نظر نمی‌رسد قیمت شیرینی کاهش پیدا کند.
انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد