خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

در پی افزایش ذرات معلق هوای تهران؛

در پی افزایش ذرات معلق هوای تهران؛
هشدار یک متخصص طب کار:
سرطان‌ ریه و خفگی از عوارض استنشاق این ذرات است
ماسک‌های کاغذی مقاومتی برابر این ذرات ندارند

تاریخ خبر : 1389/08/21


یک متخصص طب کار و بیماری‌های شغلی در پی افزایش آلاینده ذرات معلق هوای تهران و آسیب‌های مختلف ریه به دنبال استنشاق این ذرات گفت: ماسک‌های کاغذی مقاومتی برابر این ذرات ندارند.


دکتر سیداکبر شریفیان، عضو هیات علمی گروه طب کار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، آلودگی هوا را در دو نوع مربوط به فضای باز و فضای بسته دانست و با بیان این که آلودگی هوا مربوط به هوای باز در فصل زمستان به صورتی واضح‌تر خود را نشان می‌دهد، گفت: مراکز بین‌المللی 5 ماده منوکسیدکربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، ازن و ذرات معلق 10 میکرون به پایین را به عنوان 5 شاخص اصلی آلودگی هوا تعریف کرده‌اند.

وی گفت: در میان آلاینده‌های هوایی، ذرات معلق کمتر از 10 میکرون قابلیت رسیدن به مجاری تنفسی دور دست در ریه را دارند. این ذرات از منابع مختلف مانند حرکت لاستیک روی سطح خیابان‌، سوزاندن چوب، ذرات آجر و ماسه در ساختمان سازی و ... تولید و در هوا منتشر می‌شوند که پس از مدتی به صورت ذراتی سیاه در سرفه و خلط فرد ممکن است مشاهده شود.

به گفته شریفیان، در صورت ورود ذرات معلق کمتر از 10 میکرون به حبابچه‌های ریه در سیستم تنفسی و تخریب این حبابچه‌ها ممکن است فرد به خفگی دچار شود. به این ترتیب از آنجا که ذرات معلق کمتر از 10 میکرون از مواد شیمیایی گوناگون تشکیل می‌شود، مواجه ریه با این مواد شیمیایی می‌تواند آسیب‌های مختلف ریه از جمله سرطان‌های ریه و در نهایت مرگ و میر در اثر استنشاق هوای آلوده را به دنبال داشته باشد.

این متخصص طب کار از دی اکسید نیتروژن به عنوان مهم‌ترین آلاینده آلودگی هوای درون فضای منازل نام برد و گفت: در فصل سرما به منظور ذخیره انرژی به گرفتن درزهای در و پنجره‌ها تاکید می‌شود. عملا تهویه هوا میان منزل و بیرون از آن صورت نمی‌گیرد. دی اکسید نیتروژن از چند منظر زیان‌های مهمی به بدن وارد می‌کند که از جمله آنها عفونت‌های مکرر تنفسی در کودکان است؛ چرا که این گاز سیستم دفاعی مجاری تنفسی و مجاری گوش را مختل می‌کند. بر این اساس اغلب مادرها در فصل زمستان از گوش‌ درد و عفونت‌های مجاری تنفسی کودکان خود گله دارند.

وی در ادامه با اشاره به استفاده از انواع ماسک‌ها از جمله ماسک‌های کاغذی به منظور مقابله با عوارض ناشی از آلودگی هوا به ایسنا گفت: منوکسیدکربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و ازن 4 ماده شیمیایی آلاینده هوا هستند که هیچ ماسک کاغذی یا پارچه‌ای نمی‌تواند از آنها جلوگیری کند. استفاده از ماسک‌های کاغذی به منظور مقابله با عوارض ناشی از آلودگی هوا، خلاف قطعی علمی و عملی است. استفاده از ماسک‌های شیمیایی فیلتردار در برابر جلوگیری از ورود گرد و غبار و آلودگی هوا در سیستم تنفسی مقاومت بیشتری دارند. همچنین در هوای آلوده پوشاندن دهان و بینی با پارچه نسبتا مرطوب توصیه می‌شود.

شریفیان، خردسالان و کهنسالان را از عمده گروه‌های آسیب پذیر آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: آلودگی هوا در این دو سر طیف عمر بسیار مشکل زاست؛ چرا که دفاع ریه در این دوران ضعیف است. همچنین مبتلایان به آسم، بیماری‌های انسدادی ریه، بیماران قلبی ــ عروقی، سیگاری‌ها از جمله افراد آسیب‌پذیر در برابر آلودگی هوا هستند که توصیه می‌شود در وضعیت آلودگی هوا قرار نگیرند.

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد