خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

شبهاتی که امروز در کشور هست باید پاسخ داده شود

رییس قوه قضاییه:
شبهاتی که امروز در کشور هست باید پاسخ داده شود
برای تحقق اهداف نظام، روحانیت نباید از مسوولیت خود شانه خالی کنند

تاریخ خبر : 1389/08/20


رییس قوه قضاییه بر لزوم توجه علما و روحانیون به فهم دین در معنای درست و محققانه آن، همچنین تبلیغ صحیح دین از سوی روحانیون تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) آیت‌الله صادق آملی لاریجانی طی سخنانی در جمع علما، روحانیون، ائمه جمعه و جماعات استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم نظام دینی ما با روحانیت پیوند خورده و برای استیفای مناصبی که بر اساس قانون اساسی باید روحانیون در آن قرار گیرند، به روحانیونی نیازمندیم که بتوانند شرایط لازم را کسب کنند، اما فراتر از بحث نظام و ملزومات این امر، روحانیت وظیفه‌ای در جامعه دارد که اگر از آن غفلت کند از مسیر جامعه و نیازهای آن عقب خواهد افتاد.

وی فهم دین به معنای محققانه و تبلیغ صحیح دین را دو مسیر پیش روی روحانیون دانست و افزود: اگر روحانیت بخواهد لباس تبلیغ به تن کند باید فهم درستی از کتاب و سنت داشته باشد و سپس راه صحیح تبلیغ را بپیماید که البته هر دو مسیر بسیار دشوار است و اگر روحانیت ما امروز در رساندن پیام دین مشکلاتی دارد به همین دو مسیر بازمی‌گردد.

رییس قوه قضاییه با بیان این‌که بحث‌های فقهی و اصولی فقط بخشی از نیاز ماست، خاطرنشان کرد: تفسیر قرآن و معارفی که در روایات اهل بیت (ع) وجود دارد، نیز باید مورد توجه قرار گیرد. اگرچه در بستر مباحث فقهی نیازهای جدیدی وجود دارد که پاسخ‌های جدید می‌طلبد.

رییس دستگاه قضایی گفت: بحث نظام اسلامی، مسائل بسیار مهم و حادی را پیش روی روحانیت قرار داده است که کوتاهی در انجام این وظایف، حتما ما را از مسیر پذیرش مردم نیز دور خواهد کرد زیرا مردم برای تامین نیازشان به روحانیت مراجعه می‌کنند و اگر پاسخی نیابند، به جای دیگر خواهند رفت. به عنوان مثال بسیاری از دانشجویان ما افرادی هستند که فطرت پاکی دارند اما وقتی جواب سوال خود را نزد ما نمی‌یابند، به دیگران رجوع می‌کنند و لذا ما نباید همیشه گناه این کار را به عهده خباثت عده‌ای بیندازیم.

آملی لاریجانی ادامه داد: باید کمر همت را سفت ببندیم زیرا این طور که جلو می‌رویم، پاسخگوی نیازهای موجود نیستیم.

وی اظهار کرد: بر خلاف گفته عده‌ای از روشنفکران و مدعیان، کاری که علمای ما در طول اعصار و قرون گذشته انجام داده‌اند، واقعا بی‌بدیل است و این کار جزو سرمایه‌های عظیم کشور ما و ملت‌های مسلمان است. البته صرف این‌که عالمانی در برهه‌هایی از زمان کار کنند، کافی نیست بلکه باید در هر زمان افرادی باشند که دین را به خوبی بفهمند زیرا برخی از ما حتی در فهم کلمات و آثار بزرگان خود نیز مشکل داریم.

رییس قوه قضاییه با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به قم خاطرنشان کرد: بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری متضمن این معناست که روحانیت باید گام‌های بلندی در مقام فهم دین و تحصیل معارف متناسب با نیاز امروز بردارند.

آملی لاریجانی خاطرنشان کرد: علمای ما در زمان‌های مختلف به مراتب وضع معیشتی بدتری نسبت به حال حاضر داشتند، اما در همین بسترها کارهای بزرگ و مجاهدت‌های عظیم علمی صورت دادند.

رییس قوه‌ قضاییه تاکید کرد: نیازهای امروز جهان اسلام فراتر از چیزی است که ما برای خود تصویر می‌کنیم و باید بدانیم که فردا در برابر وظایف خود مسوول خواهیم بود. شبهاتی که امروز در کشور هست باید پاسخ داده شود و ما باید برای پاسخ به این شبهات بیشتر کار کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع تبلیغ توسط علما و روحانیون بر دانستن زبان امروز تاکید کرد و گفت: دانستن زبان امروز یعنی دانستن مجموعه مفاهیم و مقولاتی که نسل جوان و نظام با آن مواجهند. ما نمی‌توانیم با تعابیر قبلی مطلبی را پاسخ دهیم که امروز از ما سوال می‌کنند. باید توجه داشت که معارف ما مملو و غنی برای پاسخ به این سوالات است.

رییس قوه قضاییه با بیان این‌که همه باید در امر تبلیغ به مقوله اخلاق توجه کنند، ادامه داد: انسانی که اخلاق نداشته باشد سهم درستی هم پیدا نخواهد کرد. ما باید علمی برای ساختن انسان فرا بگیریم و به سمت برآوردن نیازها برویم.

آملی لاریجانی در ادامه به نیاز کشور و نظام به روحانیت واجد شرایط برای تصدی‌ها اشاره کرد و افزود: ما در نظام قضای خود به قاضی نیاز داریم من نمی‌گویم قاضی لزوما مجتهد و متجزی باشد بلکه همان قاضی مقلد هم که بتواند مساله را بفهمد خوب است. زیرا فهم مسائل فرعی کار ساده‌ای نیست و گاهی مراجع تقلید ما هم در تشخیص یک فرع مشکل پیدا می‌کردند.

رییس دستگاه قضایی با تاکید بر لزوم سهم متون فتاوا توسط قضات تاکید کرد: ما از روحانیت معظم و کسانی که می‌توانند با قرار گرفتن در این سمت به نظام قضایی کمک کنند دعوت می‌کنیم. در یک نظام جائر نیز ما به دستگاه قضایی نیاز داریم پس نباید عده‌ای از پذیرش مسوولیت‌هایی در این نظام اسلامی فرار کنند. همه ما باید کمک کنیم تا اهداف نظام به بهترین وجه ممکن تحقق یابد. در این مسیر روحانیت معظم نباید از مسوولیت خود شانه خالی کند.

آملی لاریجانی در پایان اظهار کرد: ما باید از خواب و خوراک کم کنیم تا بتوانیم معلومات مورد نیاز برای تبلیغ دین را کسب کنیم.

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد