خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

وزیر علوم: دانشگا‌های غیرانتفاعی رتبه بندی می‌شوند

وزیر علوم:
دانشگا‌های غیرانتفاعی رتبه بندی می‌شوند
زیر بار بازی‌ها و جنجال‌های سیاسی نمی‌روم
با فشار سیاسی نمی‌شود آموزش عالی کشور را اداره کرد

تاریخ خبر : 1389/08/19


وزیرعلوم تحقیقات و فناوری با اعلام این که اساسنامه جدید موسسات غیرانتفاعی تا دو هفته آینده نهایی می‌شود، گفت: دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی همانند دانشگاه‌های دولتی رتبه بندی می شوند و سهمیه موسسات غیر انتفاعی بر اساس رتبه بندی‌ها لحاظ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر کامران دانشجو روز چهارشنبه در ادامه سفر استانی هیات دولت به استان قزوین در نشست اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه‌های استان با تاکید بر اینکه با فشار سیاسی نمی‌شود آموزش عالی کشور را اداره کرد، به بحث موسسات غیرانتفاعی اشاره کرد و افزود: موسسات غیرانتفاعی در ابتدا باید یک سرمایه گذاری اساسی در حد رسیدن به استانداردهای لازم انجام دهند و سپس فعالیت خود را آغاز کنند؛ چرا که با پول مردم نمی‌توان سرمایه گذاری انجام داد.

وی در ادامه با اشاره به بحث موسسات غیرانتفاعی که دارای مشکلاتی هستند، پیشنهاد داد که چند مجموعه از دانشگاه‌های غیرانتفاعی با یکدیگر تلفیق و یک دانشگاه خوب را تشکیل دهند.

وزیرعلوم با اشاره به بحث رتبه بندی دانشگاه‌های غیرانتفاعی گفت: بر این اساس دانشگاه‌هایی که دارای رتبه بالا هستند همه گونه تقویت می‌شوند و برای دانشگاه‌هایی که استانداردهای لازم را ندارند نیز باید فکری کرد.

دانشجو با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی را یک بال آموزش عالی می‌دانم به دانشگاه آزاد اسلامی قزوین اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد قزوین از موفق ترین دانشگاه‌ها در کل کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: تعداد رشته‌هایی که از زمان وزارت بنده به دانشگاه‌های آزاد داده شده است به مراتب بیشتر از دانشگاه‌های دیگر است.

دانشجو همچنین به بحث دانشگاه‌های پیام نور اشاره کرد و با بیان اینکه دانشگاه پیام نور یکی از فرهنگی ترین دانشگاه‌های ما به شمار می رود، تاکید کرد: دانشگاه پیام نور باید تقویت شود و سیاست وزارت علوم نیز تقویت دانشگاه پیام نور در مسیر ماموریت‌های تعیین شده است.

 سنگ بنای مناسبات درون دانشگاهی کشور برگرفته از غرب است

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه سنگ بنای مناسبات درون دانشگاه‌های ما برگرفته از مناسبات دانشگاه‌های غربی است، تصریح کرد: با مشارکت فعال دختران و پسران در مسائل علمی موافق هستیم؛ اما نوع اختلاط بین دختران و پسران بر اساس الگوبرداری از غرب غلط است و ما باید برطبق مناسباتمان که دین آن را تعریف کرده است عمل کنیم.

وی افزود: غرب خواستار غافل کردن ما از انتظار است و مناسبات بدون در نظر گرفتن وحی و هدایت انبیاء غلط است.

دانشجو با بیان اینکه هیچ علمی برای بشریت جز از مسیر انتظار مثمر ثمر نخواهد بود، تصریح کرد: ما باید در دانشگاه‌ها منتظر تربیت کنیم که بر این اساس باید دانشجویانی با بالاترین مرتبه علمی و ایمان توام با علم تربیت کنیم و بدانیم که تربیت جزو رکن اساسی دانشگاه‌هاست و دانشگاه محل تعلیم و تربیت است.

وی گفت: علم اگر جامعه ما را یک قدم به سمت جامعه طراز امام زمان حرکت دهد آن زمان درست حرکت کرده‌ایم و در غیر این صورت پیشرفت و توسعه حاصل نخواهد شد و چقدر لذت بخش و زیباست که استادی منتظر تربیت کنیم.

وزیرعلوم تاکید کرد: رساندن جامعه به طرازی که آماده ظهور شود وظیفه سنگینی است که بر دوش دانشگاه‌های ما قرار دارد.

دانشجو در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان خارج به داخل گفت: هر دانشجویی که در سطح دوره‌های کاردانی و کارشناسی در هر دانشگاه خارجی چه معتبر و چه غیر معتبر در حال تحصیل است، می‌تواند به دانشگاه همتراز خود به داخل کشور برگردد و این دانشجو را به نزدیک ترین مکان زندگی دانشجو منتقل خواهیم کرد.

زیر بار بازی‌ها و جنجال‌های سیاسی نمی‌روم

وزیرعلوم گفت: زیر بار بازی‌ها و جنجال‌های سیاسی نمی‌روم و محال است اجازه دهیم که با آموزش عالی کشور اینگونه برخورد شود.

به گزارش ایسنا، وی در جمع روسای دانشگاه‌های استان قزوین خطاب به آنها تاکید کرد: اجازه ندهید عده‌ای که می‌خواهند سیاسی بازی کنند شما را نیز وارد سیاست کنند.

وی در ادامه عدم سرمایه گذاری مناسب و کیفیت پایین را از مشکلات اساسی دانشگاه‌های غیر انتفاعی خواند و گفت: دانشگاه‌های غیر انتفاعی اگر خواستار افزایش شهریه جهت اصلاح زیر ساخت‌ها هستند در ابتدا باید به یک سطح استاندارد دست یابند و پس از آن بر اساس رتبه بندی شهریه‌ها لحاظ خواهد شد.

وزیرعلوم افزود: یکی دیگر از اساسی ترین مشکلات دانشگاه‌های غیر انتفاعی این است که یک سری از دانشگاه‌های غیر انتفاعی در مکان‌هایی تاسیس شده‌اند که ظرفیت وجود ندارد.

وی با بیان اینکه باید نظارت بیشتری بر روی دانشگاه‌های غیرانتفاعی‌ها صورت گیرد، گفت: گسترش آموزش عالی بر مبنای آمایش سرزمین نبوده است، بنابراین نیازمند بازنگری است.

دانشجو نگاه خود به دانشگاه‌های غیرانتفاعی را مثبت دانست و گفت: نگاه به دانشگاه غیرانتفاعی از نظر ماموریت همانند نگاه به دانشگاه دولتی است و باید گسترش آموزش عالی غیرانتفاعی هدفمند شود.

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد