خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

تهیه‌ی شکایت از سازندگان طرح مقبره‌ی قیصر امین‌پور

تهیه‌ی شکایت از سازندگان طرح مقبره‌ی قیصر امین‌پور

تاریخ خبر : 1389/08/19


نادر دریابان از تهیه‌ی شکایت از سازندگان طرح مقبره‌ی قیصر امین‌پور خبر داد.

این پژوهشگر دفاع مقدس که پیش‌تر از تشابه مقبره‌ی قیصر امین‌پور با نماد بعثی‌ها در عراق خبر داده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عنوان کرد: جمعی از ایثارگران خوزستانی درصدد تهیه‌ی شکایت از سازندگان طرح مقبره‌ی قیصر امین‌پور به دلیل توهین به ارزش‌های دفاع مقدس و حیف و میل بیت‌المال هستند که با طی مراحل قانونی، به دادگستری خوزستان ارائه خواهد شد.

در حالی‌که احمد طلایی - مدیر پروژه‌ی قیصر امین‌پور - می‌گوید، این اولین گنبدی است که در کشور ما روی زمین نصب شده و از این موضوع به عنوان نقطه‌ی قوت کار یاد می‌کند، دریابان با ارائه‌ی اطلاعاتی درباره‌ی یادمان «اشبال صدام» (نصب الشهید) که نماد بعثی‌ها در عراق است، گفت: این طرح به زیر کشیدن ایرانی‌ها و شیعیان را از آسمان نشان می‌دهد.

او در توضیح بیش‌تر افزود: گنبد در این طرح آسمانی است که پایین کشیده شده و گنبد، نماد معماری اسلامی ایرانیان و شیعیان است که طراحان صدام آن را به نشانه‌ی ایرانی بودن، از آسمان به زیر کشیده و در روی زمین قرار داده‌اند و سپس با شمشیر اشبال صدام، آن را به دو نیم کرده‌اند.

دریابان همچنین گفت: صدام پس از شنیدن این توضیحات از سوی اسماعیل فتاح الترکی - سازنده‌ی این نماد - دستور ساخت و نصب این یادمان بعثی را صادر کرد و دستور داد بر روی اسکناس‌های 25 دیناری عراق، تصویر آن چاپ شود.

این پژوهشگر دفاع مقدس در ادامه گفت: توضیحات مدیر پروژه‌ی طراحی و اجرای یادمان مرحوم استاد قیصر امین‌پور تلاشی برای پوشاندن خطای بزرگی است که متأسفانه تبعات آن متوجه استاد قیصر امین‌پور، شاعر ارزشی معاصر کشورمان، و کربلای لاله‌خیز خوزستان شده است.

دریابان همچنین عنوان کرد: در کشورمان رسم شده است خطاها را با توجیهات عجیب و غریب و آسمان و ریسمان بافتن، درست و راست کنند که نمونه‌های آن در خوزستان ما بسیار یافت می‌شود.

مدیر پیشین مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر به بخشی از سخنان مدیر پروژه‌ی مقبره‌ی قیصر امین‌پور درباره‌ی تهیه‌ی طرح «اشبال صدام» در جمعه‌بازاری در تهران اشاره کرد و گفت: او می‌گوید چون در عمل، نیمی از پروژه‌ی ساخت پیش رفته بود، آن را ادامه دادیم که نشان می‌دهد حداقل آن‌ها در نیمه‌ی راه خود متوجه شده بودند که این طرح کپی همان طرح «نصب الشهید» یا «اشبال صدام» است.

او در ادامه اضافه کرد: نمی توان‌با استدلال کاشی‌کاری و لوستر و جمع شدن مردم بر اطراف این یادمان، از خطای بزرگی که روی داده، چشم‌پوشی کرد.

دریابان همچنین تأکید کرد: این آقایان نمی‌توانند با نقاب مردم‌فریبی از خطای بزرگی که کرده‌اند، فرار کنند. وقتی هنرمندان برجسته‌ی کشور در وضعیت بی‌اطلاعی محض در خصوص این‌گونه طرح‌ها در کشوری که با آن هشت سال در جنگی سخت بوده‌ایم، هستند، از دیگرانی که به سازمان‌های انقلابی هنری وابسته نیستند و ارزش‌های جنگ و انقلاب را درک نکرده‌اند، چه انتظاری داریم؟

این پژوهشگر دفاع مقدس در ادامه خاطرنشان کرد: جای بسی تأسف است که در بازارهای هنرهای تجسمی کشور، یادمان «اشبال صدام» به راحتی به فروش می‌رسد. توضیحات ناقص و الکن سازندگان این طرح شکی باقی نمی‌گذارد که این طرح (یادمان قیصر) کپی‌شده از «نصب الشهدا» در عراق است که بیش از 500 میلیون تومان از بیت‌المال مسلمانان ایرانی برای آن هزینه شده است.

او همچنین گفت: به جای گفتن جملات تکراری، همچون نیمه‌ی پر لیوان را ببینید و یا حسین خسروجردی آدم شناخته‌شده‌ای است، از محضر قیصر، شهدای دفاع مقدس، خانواده‌های شهدا و ایثارگران عذرخواهی کنید که کپی نماد بعثی‌ها را در کربلای ایران خوزستان اجرا کرده‌اید.

دریابان در پایان با انتقاد از برخی رسانه‌ها گفت: برخی از رسانه‌ها در حمایت از این اشتباه بزرگ، اعتراضات صورت‌گرفته را سانسور و فقط به ارائه‌ی توضیحات سازندگان این بنا بسنده کردند.

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد