خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

مدیر فازهای 15و16 پارس جنوبی به ایسنا خبر داد:

مدیر فازهای 15و16 پارس جنوبی به ایسنا خبر داد:
* پیشرفت کلی فازها 53 درصد
* حل مشکلات مالی از اسفند پارسال

تاریخ خبر : 1389/08/19


پیشرفت کلی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی در بخش‌های خشکی، ‌دریا و حفاری 53 درصد است.

ابوالقاسم نوبختی ـ مدیر فازهای 15 و 16 پارس‌جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان مطلب بالا اظهار کرد: در حال حاضر پیشرفت پالایشگاه در بخش خشکی 55 درصد، در بخش سکوی دریا 49 درصد، خطوط لوله دریایی 82 درصد و حفاری 31 درصد محاسبه شده است.

او درباره آخرین وضعیت پالایشگاه این فازها افزود: درزمینه ساخت پالایشگاه تعدادی از تجهیزات عمده شامل چهار برج 480 تنی و تجهیزاتی که در داخل و خارج در حال ساخت است به تدریج وارد شده و در داخل پالایشگاه نصب می‌شود؛ به این منظور زیرساخت‌ها آماده نصب تجهیزات شده است.

به گفته وی در حال حاضر دو دستگاه سردساز از مجموع چهار دستگاه که مورد نیاز بخش شیرین‌سازی پالایشگاه است، نصب شده و همچنین 240 هزار متر مکعب از مجموع 290 هزار متر مکعب بتن‌ریزی مورد نیاز انجام شده است.

نوبختی در مورد سازه‌های فلزی پالایشگاه توضیح داد: تاکنون حدود 25 هزار تن سازه نصب شده و بقیه در شش کارخانه‌ داخلی در حال ساخت است که پس از انتقال نصب می شود. در رابطه با عملیات لوله‌گذاری داخلی پالایشگاه نیز ‌از مجموع 2.6 میلیون قطر اینچ لوله که باید نصب شود تاکنون حدود 750 هزار قطر اینچ نصب شده و باقی در حال اقدام است. در بحث لوله‌گذاری با ورود محموله‌های جدید لوله این عملیات سرعت گرفته و بقیه برنامه نصب اینچ‌قطرها با سرعت بیشتر پیش خواهد رفت.

* * رفع مشکلات مالی از اسفند سال گذشته

به گفته وی با توجه به قراردادهای اولیه، سال گذشته مشکلات مالی در اجرای پروژه وجود داشت، ولی از اسفند ماه مشکلات مالی برطرف شده و به ویژه امسال وضعیت خوبی داشته‌ایم؛ به‌گونه‌ای که همه پرداخت‌های پیمانکاران به موقع پرداخت می‌شود و روی تامین به موقع کالا تمرکز کرده‌ایم تا با حل مشکلات پیش روی ناشی از شرایط بین‌المللی، کالای پروژه هرچه سریع‌تر دریافت و نصب شوند تا پس از آن از سازندگان برای راه‌اندازی تجهیزات دعوت کنیم.

به گفته او هم اکنون طراحی فازهای 15 و 16 که به وسیله مشاور و طراحان ایرانی انجام شده، به عنوان الگوی فازهای جدید پارس جنوبی مد نظر قرار گرفته شده که حداقل یک سال عملیات آن‌ها را جلو خواهد انداخت.

براساس این گزارش، قرار است در این دو فاز دو سکوی‌ حفاری‌ تولید شامل‌ 24 حلقه‌ چاه‌، دو رشته‌ خط‌ لوله‌ 32 اینچ‌ دریایی‌ انتقال‌ گاز به‌ طول‌ 100 کیلومتر، دو خط‌ لوله‌ 4.5 اینچی‌ انتقال‌ محلول‌ گلایکول‌ به‌ طول‌ تقریبی‌ 100 کیلومتر، واحدهای‌ شیرین‌سازی‌ گاز و سرویس‌های‌ وابسته و پالایشگاه‌ ساحلی ساخته شود.

تولید روزانه 50 میلیون‌ متر مکعب‌ گاز طبیعی، 80 هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی و 400 تن گوگرد و تولید سالانه‌ 1.05 میلیون‌ تن‌ گاز مایع یا ال.پی.جی (پروپان و بوتان) و یک میلیون‌ تن‌ اتان‌ به‌ منظور تامین‌ خوراک‌ واحدهای‌ پتروشیمی مد نظر است.

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد