خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

در پی حذف استخدام پرستاران از برنامه توسعه پنجم؛

در پی حذف استخدام پرستاران از برنامه توسعه پنجم؛
دبیرکل خانه پرستار: مصوبه مجلس آب سردی بود که بر پیکر جامعه پرستاری ریخته شد

تاریخ خبر : 1389/08/17


خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: بهداشت و درمان - خانواده

دبیرکل خانه پرستار با غیرکارشناسی خواندن حذف استخدام پرستاران از برنامه توسعه پنجم توسعه، گفت: جامعه پرستاری شوکه شده و این مصوبه مانند آب سردی است که بر پیکر آنها ریخته شده است.

محمد شریفی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» ایسنا، افزود: مجلس برای تصمیم‌گیری در زمینه استخدام پرستاران نه تنها به به نظرات کمیسیون بهداشت و سازمان نظام پرستاری به عنوان نهادهایی کارشناس و صاحبنظر این حوزه توجه نکرد بلکه به آمارها نیز توجه کافی نکرد چون در حال حاضر نسبت پرستار به تخت در ایران یک سوم حداقل‌های استانداردهای پرستاری در جهان است. بدین ترتیب در صورت سه برابر شدن تعداد پرستاران ایران در زمینه نسبت پرستار به تخت به حداقل‌های استانداردهای جهانی دست می‌یابیم. در کشورهای همسایه ایران به ازای هر هزار نفر جمعیت 3 پرستار فعالیت می‌کند اما در ایران نسبت پرستار به جمعیت 1/1 است و تعداد پرستار به تخت بیمارستان‌ها به طور متوسط 7/0 است.

دبیرکل خانه پرستار با اشاره به جلسه روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سه تن از نمایندگان از جمله دکتر حسینعلی شهریاری- رییس کمیسیون بهداشت و درمان- پیشنهاد دادند که رقم 7/0 طی برنامه پنجم توسعه به 3/1 درصد افزایش یابد که در صورت تحقق این امر، تعداد پرستاران تا پایان این مدت حدود 2 برابر می‌شد و همین کار باعث استخدام پرستاران می‌شد چرا که در حال حاضر 60 هزار پرستار در بخش دولتی مشغول فعالیت هستند و در طی برنامه پنجم توسعه 50 هزار نفر به تعداد آنها افزوده می‌شد اما با این پیشنهاد موافقت نشد.

شریفی مقدم اضافه کرد: طبق برنامه چهارم توسعه، وزارت بهداشت سالانه 14 هزار نفر نیرو استخدام می‌کرد که نیمی از آنها را پرستاران تشکیل می‌دادند اما طبق برنامه پنجم توسعه این وزارتخانه حق جذب هیچ نیرویی را ندارد بلکه می‌تواند مانند سایر نهادهای دولتی به ازای هر سه نفر بازنشسته، یک نفر را استخدام کند. بنابراین در طی برنامه پنجم توسعه، میزان استخدام پرستاران در وزارت بهداشت را 4 هزار می‌توان تخمین زد چون سالانه حدود سه هزار پرستار بازنشسته می‌شوند. در این شرایط هر ساله تعداد تخت‌های بیمارستانی افزایش می‌یابد و نسبت پرستار به تخت از رقم 7/0 نیز کمتر می‌شود.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید از منافع مردم دفاع کنند گفت: تصمیم اخیر خلاف این موضوع است چرا که صرف نظر از فرسوده شدن پرستار بر اثر کار زیاد، او نمی‌تواند خدمات لازم را به بیماران متعدد خود ارائه کند. در این شرایط کمبود پرستار به ضرر بیمار تمام می‌شود البته افراد ثروتمند، برخی از گروه‌ها مانند نمایندگان مجلس و کارکنان بعضی سازمان‌ها که از بیمه تکمیلی برخوردار هستند از خدمات بخش خصوصی استفاده می‌کنند. در این شرایط اقشار محروم و آسیب‌پذیر از این تصمیم دولت متضرر می‌شوند چون در بیمارستان‌های دولتی بستری می‌شوند و خدمات لازم را دریافت نمی‌کنند.

شریفی مقدم افزود: این اتفاق در شرایطی می‌افتد که وزارت بهداشت فاقد نظام گزارش دهی درباره آسیب و خسارت به مردم است. این در حالیست که میزان وارد شدن این‌ گونه خسارات به مردم در ایران بالاست.

دبیرکل خانه پرستار با بیان اینکه حذف استخدام پرستاران با روح اصل 29 قانون اساسی مغایرت دارد، اظهار کرد: بر اساس این اصل، تامین دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت از جمله وظایف دولت است.

شریفی مقدم با اشاره به جلسه روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی گفت: اظهارات نماینده دولت نادرست بود چرا که او نسبت پرستار به تخت را 7/2 ذکر کرد این در حالی است که این ضریب 7/0 است. از سوی دیگر وزارت بهداشت نیز برای تحقق استخدام 23 هزار پرستار، تلاش لازم را به عمل نیاورد.

دبیرکل خانه پرستار درباره واکنش جامعه پرستاری به این مصوبه اظهار کرد: به شدت در تلاش هستیم تا مجلس و دولت را برای تجدید نظر در تصمیم اتخاذ شده قانع کنیم به گونه‌ای که یا این مصوبه لغو یا پیشنهاد دیگری برای جایگزین کردن آن در برنامه پنجم ارایه شود.

شریفی مقدم در پایان گفت: برای مذاکره با رییس جمهور درخواست داده‌ایم و قرار است در جلسه شورای عالی نظام پرستاری که شنبه (22 آبان ماه) برگزار می‌شود، حذف استخدام پرستاران از برنامه توسعه پنجم را بحث و بررسی کنیم.

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد