خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

/تلویزیون و رقیبی جدید به نام شبکه‌ی نمایش خانگی/

/تلویزیون و رقیبی جدید به نام شبکه‌ی نمایش خانگی/
اکبر نبوی: نمایش خانگی مثل تب است
مردم به دلیل کنجکاوی سریال مهران مدیری را می‌خرند

تاریخ خبر : 1389/08/18


اکبر نبوی با اشاره به شیوه‌ی پخش سریال از طریق شبکه‌ی نمایش خانگی، گفت: نفس این کار نه قابل رد است و نه قابلیت تشویق و تایید دارد.

این برنامه‌ساز و کارشناس رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تصریح کرد: تجربه ثابت کرده است که بیشتر، منافع اقتصادی در میان است و نگاه‌ها اقتصادی است نه تعالی و رشد فرهنگی؛ به خصوص کارهای مهران مدیری که در تلویزیون هم شبیه هزل و هجو است؛ گرچه لفظ طنز به آن اطلاق می‌شود، حتی این کارها به تعبیری کمدی هم نیست.

وی ادامه داد: به هرحال آنچه در سیستم نمایش خانگی اتفاق می‌افتد، قابل تشویق نیست، ولی بخشی از نیازهای مردم را برطرف می‌کند.

اکبر نبوی در پاسخ به این پرسش که آیا شبکه‌ی نمایش خانگی می‌تواند با تلویزیون رقابت کند؟ گفت: هیچ موقع و در هیچ نقطه‌ای از دنیا، شبکه‌ی ویدیویی رقیب تلویزیون نبوده و نخواهد بود. به خصوص در مورد شبکه‌ی ویدیویی ایران که توان مالی کافی ندارد. این سیستم حتی اگر توان مالی بسیار بالایی هم داشت، نمی‌توانست رقیب تلویزیون باشد.

وی یادآور شد: تنوع برنامه‌های تلویزیونی به قدری است که فقط یک شبکه‌ی تلویزیونی می‌تواند رقیبش باشد. تلویزیون و شبکه‌ی نمایش خانگی هریک کار خودش را انجام می‌دهد. تنها تاثیری که این وضعیت بر سینما و تلویزیون می‌تواند داشته باشد، این است که حجم عظیمی از کارهای سخیف و سطحی از طریق عناصر سودجو تولید می‌شود که ذائقه‌ی بصری مردم را کاهش می‌دهد و سینما مجبور می‌شود، برای پاسخ‌دادن به این ذائقه‌، فیلم‌های سخیف تولید کند.

این کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: وقتی مبانی سواد بصری افراد کاهش پیدا کند، این ذائقه‌ی تنزل یافته نمی‌تواند کارهای خوب را انتخاب کند.

اکبر نبوی افزود: اگر حجم آثار مبتذل شبکه‌ی خانگی زیاد شود، این امر می‌تواند بر ذائقه‌ی تصویری مردم تاثیر منفی بگذارد. خطر نمایش خانگی از این لحاظ احساس می‌شود و هیچ تاثیر مثبتی ندارد.

نبوی در پاسخ به این پرسش ایسنا که آینده‌ی نمایش خانگی را چگونه پیش‌بینی می‌کند؟ گفت: نمایش خانگی مثل تب است و آینده‌ی روشنی ندارد و با همان سرعت که اوج گرفته، پایین می‌آید. نمایش خانگی نمی‌تواند در طولانی ‌مدت بقای خود را تضمین کند.

وی خاطرنشان کرد: مخاطب ترجیح می‌دهد کارهای بهتری را ببیند. وقتی مخاطب ببیند سوژه‌ها تکراری است یا زندگی واقعی آنها در سریال جریان ندارد، به مرور رویگردان می‌شود و استقبال نمی‌کند.

نبوی هم‌چنین به ایسنا یادآور شد: در سال 1375، 52 میلیون بلیط سینما به فروش رفت، اما به مرور که جریان سیما عوض شد و کپی‌های ناشیانه وارد شدند، آمار بلیط در سال 81 به 13 یا 14 میلیون بلیط تنزل پیدا کرد. اگر همین فرآیند در نمایش خانگی تکرار شود، توده‌ی مخاطب همان برخورد را خواهد داشت و مخاطب قهر می‌کند.

این برنامه‌ساز و کارشناس رسانه تاکید کرد: اکنون هم با قاطعیت نمی‌توان گفت از این برنامه‌ها استقبال شده است. اگر مردم کارهای مهران مدیری را می‌خرند به خاطر حجم تبلیغاتی بسیار بالاست و شاید بخشی از آن ناشی از کنجکاوی مردم باشد.

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد