خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

آخرین وضعیت توسعه میدان گشو جنوبی

/آخرین وضعیت توسعه میدان گشو جنوبی/
مذاکره با شرکت‌های خارجی در بخش پایین‌دستی ادامه دارد

تاریخ خبر :  1389/08/17


طرح توسعه میدان گازی گشوی جنوبی برای اولین بار در سال 1381 ابلاغ شد، ولی پس از حدود دو سال به‌دلیل این‌که سیاست شرکت ملی نفت این بود که ابتدا میادین گازی دیگر توسعه پیدا کند، متوقف شد.

به گزارش خبرنگار

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پس از آن به دلیل نیاز بیشتر به گاز و اختصاص برخی فازهای پارس جنوبی به تولید ال.ان.جی یا صادرات گاز، توسعه میدان گشوی جنوبی به ویژه برای تامین گاز استان‌های جنوب شرق کشور اقتصادی شناخته شد.

سپس اجرای طرح توسعه میدان گشوی جنوبی شامل تاسیسات بالادستی، پالایشگاه و پایین‌دستی مانند ارسال گاز به خط لوله سراسری هفتم، ‌تولید نفتا و گوگرد به صورت یکپارچه اوایل سال 1386 به شرکت نفت مناطق مرکزی واگذار شد.

پیش‌بینی‌ها بیانگر اینست که پس از ساخت این پالایشگاه روزانه حدود 14 میلیون متر مکعب گاز سبک شیرین، پنج هزار بشکه نفت و هزار تن گوگرد تولید خواهد شد که توافق‌های اولیه برای تزریق گاز سبک به خط لوله هفتم سراسری، انتقال نفتا به بنادر شهید رجایی یا شهید باهنر جهت صادرات یا ارسال به پالایشگاه بندرعباس و همچنین صادرات سولفور تولیدی بوده است.

به‌منظور توسعه میدان گازی گشوی جنوبی، حفاری 16 حلقه چاه و تعمیر چهار حلقه چاه موجود با استفاده از پنج دستگاه دکل حفاری در دستور کار است. همچنین قرار است در این میدان مدیریت پسماند با تغییراتی در محوطه‌سازی لحاظ شود.

ذخیره گاز درجای این میدان مستقل بیش از چهار تریلیون فوت مکعب برآورد شده که گاز بسیار ترش آن حدود 35 هزار پی.پی.ام سولفید هیدروژن و 65 هزار پی.پی.ام اسید کربنیک دارد. به همین دلیل امکان به کار بردن کالاهای معمولی در این‌گونه میدان‌ها وجود ندارد و نیاز به کالاهای خاص دارند.

در این رابطه مهدی فکور ـ مدیرعامل شرکت نفت مرکزی، با اشاره به این‌که هسته مرکزی تامین کالا برای تعیین نوع کالاهای مورد نیاز این میدان با گاز بسیار ترش تشکیل شد، می‌گوید: "به این منظور استفاده از تکنولوژی دو کشور مورد بررسی قرار گرفت و در نتیجه مذاکره با آن‌ها، هم‌اکنون 100 درصد نوع کالاهای مورد نیاز مشخص شده است. "

به گفته او هم‌اکنون مقدمات تکمیل شده و همه بخش‌های زیرساختی آب، برق و برنامه اجرا آماده شده است. همچنین دکل حفاری در محل مستقر شده و به‌طور کلی عملیات بخش بالادست آغاز شده است.

ولی در خصوص پایین‌دست که شامل ساخت پالایشگاه و کارخانه ال.ان.جی می‌شود، مذاکره با شرکت‌های مختلف درحال انجام است که از آن جمله سه شرکت از قاره‌های متفاوت در حال مذاکره هستند و یک کنسرسیوم ایرانی ـ خارجی نیز حضور دارد.

البته پیش‌تر مجریان مرتبط با طرح توضیح داده بودند که مذاکرات مقدماتی در حد یک توافقنامه بین شرکت LNGIQ و شرکت ملی نفت ایران امضا شده که قرار است در فاز اول پنج میلیون متر مکعب از مجموع گاز تولیدی برای تولید ال.ان.جی در اختیار این شرکت قرار گیرد؛ اگرچه تاکنون پیشرفت زیادی نداشته، ولی احتمال عملی شدن آن زیاد است.

به این ترتیب مدت زمان اجرای پروژه 36 ماه و زمان بهره‌برداری از این میدان اوایل سال 1390 اعلام شده بود که براساس گفته‌های حدود دو سال گذشته، ابلاغ شده بود تا اعتبار لازم از طرف شرکت ملی نفت ایران معادل 630 میلیون دلار تامین شود.

میدان گشوی جنوبی در فاصله 70 کیلومتری شمال غرب بندر عباس واقع شده است. ناحیه بندرعباس و بخش‌های پیرامون آن از نظر زمین‌شناسی ناحیه‌ای، با انتهای جنوب- شرقی کمربند چین‌خورده زاگرس منطبق است.

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد