خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

«قصر فیلیه» در خرمشهر تخریب شد!

«قصر فیلیه» در خرمشهر تخریب شد!

تاریخ خبر : 1389/08/17


مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان گفت: در حال پی‌گیری تخریب «قصر فیلیه» خرمشهر از طریق مقامات قضایی، استانی و سیستم عالی‌رتبه‌ی سازمان هستیم.

پرویز پورفرخی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان، بیان کرد: از وقتی خبر تخریب قصر فیلیه که در فهرست آثار ملی ثبت شده است، به دست ما رسید، شبانه وارد عمل شدیم.

او افزود: این‌که چه کسی این قصر را تخریب کرده، برای ما هم سؤال است. از آن‌جا که تردد ما در این قصر با مشکل مواجه شده است، به همین دلیل، مستنداتی را از این تخریب تهیه و تسلیم مقامات قضایی کرده‌ایم.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، درپی تخریب این بنای تاریخی توسط یک نهاد نظامی، اداره کل روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: «به‌دنبال اطلاع سازمان میراث فرهنگی از قصد یک نهاد نظامی در استان خوزستان برای تخریب بنای تاریخی شیخ خزعل (مشهور به قصر فیلیه) بلافاصله مکاتبات و اقدامات لازم برای جلوگیری از این امر آغاز شد و استانداری خوزستان و فرمانداری خرمشهر نیز در جریان قرار گرفتند. نظر به اهمیت موضوع و ضرورت جلوگیری از این اقدام، فرمانداری خرمشهر وارد عمل شد و نهایت تلاش خود را جهت متوقف کردن تخریب بنای یادشده آغاز کرد؛ اما متأسفانه به‌واسطه توسل این نهاد نظامی به نیروی قهریه، موفقیتی حاصل نشد.

پس از وقوع این امر، سازمان میراث فرهنگی از طریق مبادی ذی‌ربط قضایی، پی‌گیری‌های حقوقی لازم را انجام داد و نسبت به اقامه شکایت علیه نهاد نظامی مزبور اقدام کرد و حتا موضوع را به ستاد کل نیروهای مسلح نیز منتقل کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که سازمان میراث فرهنگی در سال گذشته، ده‌ها میلیون تومان برای مرمت این بنای تاریخی هزینه کرده است.

بنای یادشده در سال 1379 به شماره 2845 در فهرست آثار ملی ثبت شده بود و در دو سال اخیر، برنامه‌های مرمتی گسترده‌ای برای آن تدارک دیده شده بود که به هنگام تخریب نیز در حال اجرا بوده است.

اگرچه این واقعه‌ی ناگوار جبران‌پذیر نخواهد بود، اما بدیهی است سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با توجه به طرح شکایت قضایی علیه نهاد نظامی مزبور، موضوع را تا حصول نتیجه، با جدیت تمام پی‌گیری خواهد کرد.»

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد