خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

ایسنا در گفت‌وگو با 9 برنامه‌ساز و مدیر رادیو به بحث گذاشت:

ایسنا در گفت‌وگو با 9 برنامه‌ساز و مدیر رادیو به بحث گذاشت:
کوتاه شدن برنامه‌های رادیویی؛ الزام یا تمایل؟

تاریخ خبر : 1389/08/17


«کوتاه شدن برنامه‌های رادیویی» با توجه به نیاز مخاطب و آنچه رسانه‌ای به نام رادیو با درنظر گرفتن ویژگی‌هایش مطالبه می‌کند، مساله‌ای است که از سوی کارشناسان و برنامه‌سازان رادیویی با واکنش‌های مختلفی مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، برخی کارشناسان، کوتاه شدن آیتم‌های رادیویی را یک امر لازم می‌دانند تا با توجه به آن بتوانند مخاطبان بیشتری را به رسانه‌ی سیار رادیو جلب کنند. از سوی دیگر به اعتقاد عده‌ای از برنامه‌سازان رادیو، کوتاه یا طولانی بودن برنامه‌های رادیویی امری نیست که بتوان آن را از پیش تعیین کرد بلکه با توجه به جذابیت برنامه‌هاست که تعدادی از برنامه‌ها می‌توانند در زمان بیشتری به مخاطبان عرضه شوند و در عین حال مخاطب زیادی نیز جذب کنند.

***

نجیبه معصوم زاده، مدیر گروه دانش و فرهنگ رادیو فرهنگ در این رابطه معتقد است: درحال حاضر نیاز شنوندگان متفاوت شده و آنها دوست دارند مطالب را سریع دریافت کنند، به همین علت اگر به سمت برنامه‌هایی با ضرب آهنگ بالا برویم هم به نفع مخاطب و هم به نفع رسانه است.

از سوی دیگر معصومه جدلی، تهیه‌کننده‌ی برنامه «شب بخیر کوچولو» رادیو ایران با اشاره به این که آیتم‌های کوتاه رادیویی در سراسر جهان پذیرفته شده است، زمان آیتم‌های رادیویی را وابسته به نوع ارائه‌ی آن می‌داند و می‌گوید: اگر برنامه‌ای به صورت زیبا و جذاب ارائه شود، می‌تواند در جذب مخاطبان موفق باشد، حتی اگر مدت زمان این برنامه طولانی باشد.

محمدصادق رحمانیان، مدیر گروه مطالعات فرهنگی رادیو فرهنگ نیز در به خبرنگار ایسنا عنوان می‌کند: تغییرات فرهنگی در جهان امروز به سوی شتابناکی پیش می‌رود و این اقتضای کار رادیوست که بتواند به صورت کوتاه و در لحظه، نسبت به رویداد‌هایی که رخ می‌دهد واکنش سریع نشان دهد.

از سوی دیگر داوود حیدری، سردبیر برنامه‌ی رادیویی «قرار ایرانی» صدای آشنا معتقد است: وقتی یک برنامه‌ جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارد، کوتاه شدن آیتم‌ها خوب است اما وقتی جنبه‌ی نمایشی و گفت‌وگویی دارد، بهتر است متناسب با ساختار برنامه، مدت زمان تعیین شود.

عبدالحسین کرمی، سردبیر برنامه‌ی رادیویی «قضاوت با شما» رادیو جوان، نیز در مخالفت با آیتم‌های کوتاه مدت رادیویی می‌گوید: کوتاه ‌شدن آیتم‌ها در همه‌ی برنامه‌ها نمی‌تواند ‌اتفاق بیافتد و ما برنامه‌های طولانی مدت هم داریم.

طاهره رمضانعلی‌پور ، سردبیر «بین خودمون باشه» شبکه‌ی جوان، مدت زمان یک برنامه‌ی رادیویی را بسته به محتوا متغیر می‌خواند و می‌گوید: نمی‌توان گفت برنامه‌ای که طی 5 تا10 دقیقه‌ تولید می‌شود، حتما در جذب مخاطب ناتوان است.

بهزاد بهادر، سردبیر برنامه‌ی «فرهنگسرا» در صدای آشنا نیز در موافقت با کوتاه شدن آیتم‌های رادیویی، هدف هر رسانه‌ را سرعت در اطلاع‌رسانی می‌داند و می‌افزاید: ما باید سرعت خود را بالا ببریم؛ چرا که مخاطب فرصت ندارد که در چند ساعت مطلبش را بگیرد، مگر این که وقتش آزاد‌تر باشد.

سید عباس موسوی‌ تبار، مدیر رادیو تجارت هم کوتاه شدن آیتم‌های رادیویی را وابسته به موضوع برنامه می‌داند و معتقد است: آموزش مباحثی مثل اقتصاد کلان به مخاطب زمان زیادی می‌طلبد؛ لذا این برنامه‌ها باید در دوره‌های طولانی مدت به مخاطب انتقال داده شود.

محمد حسین کیان‌پور، تهیه‌کننده‌ برنامه‌ی رادیویی «قصه ظهر جمعه» نیز در اظهارنظری همسو با مدیر رادیو تجارت، می‌گوید: اگر بتوانیم برنامه‌ای بسازیم که جای خود را در بین مردم پیدا کند و زبان گویایی داشته باشد و مردم بتوانند حرف‌هایشان را در آن برنامه بزنند، اگر برنامه چند ساعت هم باشد، شنونده به آن گوش می‌دهد.

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد