خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

در نشست خبری نمایش «قاتل بی‌رحم...»

در نشست خبری نمایش «قاتل بی‌رحم...»
رایگان: در مقابل تئاتر باید تمام قد بایستیم
تیموریان: امیدوارم امین زندگانی با هیچ‌ گروهی اینگونه رفتار نکند

تاریخ خبر : 1389/08/17


مسعود رایگان که این روزها نمایش «قاتل بی‌رحم هسه کارلسون» را اجرا می‌کند، گفت: وقتی وارد تئاتر می‌شویم باید تمام قد جلوی آن بایستیم، چون تئاتر مادر همه‌ی هنرهاست و دوستان جوانی که می‌خواهند دراین حیطه کار کنند، باید به این موضوع فکر کنند.

به گزارش خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این کارگردان و بازیگر تئاتر که بعدازظهر روز گذشته ـ 16 آبان‌ماه ـ در نشست خبری نمایشش در تماشاخانه‌ «ایرانشهر» سخن می‌گفت، با بیان این مطلب ادامه داد: تئاتر یک کار گروهی است و تمام اعضای یک گروه مسوول آن هستند. نقصان و کمبود عمل هریک از آنها بر کار کل گروه تاثیر می‌گذارد.

او هم‌چنین اضافه کرد: تئاتر حیاط بی‌در و پیکری نیست که هرکسی پابه برهنه وارد آن شود. بازیگران بزرگ سینما همه از تئاتر آمده‌اند. بنابراین شنیدن جمله‌ی «تئاتری بازی‌کردن در سینما» نوعی توهین به شمار می‌آید.

در بخش دیگری از این نشست رویا تیموریان که به عنوان بازیگر و مشاور کارگردان با این اثر نمایشی همکاری می‌کند با اظهار تاسف فراوان از کمرنگ‌شدن اخلاقیات در تئاتر گفت: همواره با مشکلات تکراری روبه‌رو بوده‌ایم. ترک‌کردن گروه‌های نمایشی مشکلی است که از سال 59 که وارد دانشگاه شدم تا به امروز گریبان تئاتر را گرفته، به گونه‌ای که امروزه به بدترین شکلی خود را نشان می‌دهد.

وی توضیح داد: همه‌ی ما بضاعت اقتصادی اندک تئاتر را می‌دانیم. هیچ یک از ما وقتی در تئاتر کار می‌کنیم توقعات مادی و پول نداریم، چون آنچه اتفاق می‌افتد، شایسته‌ی تئاتر ما نیست و همه‌ی ما از راه دیگری ارتزاق می‌کنیم.

تیموریان با اظهار تاسف از این‌که امین زندگانی گروه اجرایی این نمایش را بدون هیچ دلیلی ترک کرده، ادامه داد: سه سال پیش نمایشی کار می‌کردیم که یک هفته پیش از اجرا یکی از بازیگران به دلایل مالی کنار کشید و کارگردان هم به دلیل این‌که پدرش فوت کرده بود، نتوانست جای آن بازیگر بازی کند و این چنین بود آن نمایش به اجرا نرسید. این بار هم دوست عزیزی با خضوع آمد و اظهار خرسندی کرد که قرار است در تئاتر بازی کند، اما ناگهان 10 روز پیش از اجرا گروه را ترک کرد.

این بازیگر تئاتر تصریح کرد: امین زندگانی در حالی که هیچ مشکلی با گروه نداشت، گروه را ترک کرد. این درحالی بود که ما برای چاپ تراکت‌ها و بیلبورد عکس گرفته بودیم، اما او 10 روز پیش از اجرا از سالن خارج شد و 5 دقیقه بعد در گفت‌وگویی تلفنی با دستیار کارگردان گفت که دیگر به نمایش ما نمی‌آید و پس از آن تمام تلفن‌ها و اس‌ام‌اس‌های ما را بی‌جواب گذاشت.

تیموریان یاد‌آور شد: سه سال پیش اشتباه کردیم که در برابر رفتار همکارنمان سکوت کردیم. این‌گونه مسائل باید گفته شود تا کارگردان‌های دیگر دچار مشکلات مشابهی نشوند. آنچه پراکنده از اطراف درباره‌ی دلایل امین زندگانی می‌شنویم در حد بهانه‌های بچه‌گانه است.

او در ادامه با اظهار تاسف از مشکلات فراوان تئاتر افزود: شرایط اقتصادی تئاتر و به ویژه تئاتر خصوصی مشکلات روحی فراوانی را برای گروه‌ها ایجاد می‌کند و این قبیل بی‌اخلاقی‌ها هم بیشتر به این مشکلات دامن می‌زند. ای کاش همه یاد بگیریم حتی اگر قرار است گروهی را ترک کنیم متمدنانه و شجاعانه چنین کنیم، اما این‌که جواب تلفن‌ها را ندهیم، بدترین رفتاری است که می‌توانیم از خودمان نشان دهیم. درحالی که برای کار تئاتر حتما باید فرهنگ تئاتری داشته باشیم.

رویا تیموریان اضافه کرد: خوشحالم امین زندگانی بعد از یک‌ماه و نیم در تئاتر متوجه شد، بازیگری بسیار سخت‌تر از بازی‌کردن در تله‌فیلم‌ها و سریال‌های همیشگی است. حضور در تئاتر برای خود او می‌توانست بسیار مفید باشد. امیدوارم هرجا که هست موفق باشد، اما متاسفم که رفتار متمدنانه‌ای نداشت تا ما بتوانیم با آرامش بیشتری برای او جایگزین پیدا کنیم.

این بازیگر تئاتر این اتفاق را تجربه‌ی بسیار تلخی در کارنامه‌ی کاری‌اش دانست و افزود: سال‌هاست درباره‌ی امنیت شغلی فریاد می‌زنیم، اما فقط مدیران و دولتمردان نیستند که امنیت شغلی را تعریف می‌کنند خود ما هم مقصریم. آقای امین زندگانی شما امنیت شغلی ما را تهدید کردید. امیدوارم با هیچ گروه دیگری چنین کاری نکنید.

رویا تیموریان با اشاره به وضعیت روحی نامناسب گروه اجرایی نمایش «قاتل بی‌رحم هسه‌کارلسون» در پی رفتار غیرحرفه‌ای امین زندگانی متذکر شد: بعد از این ماجرا، اعضای گروه جواد عزتی را پیشنهاد کردند. از او ممنونیم که ظرف یک هفته آمد. این همکاری برای او بسیار مشکل بود، حتی اگر می‌توانست متن را هم از رو بخواند برای ما خوب بود، اما او با انرژی فراوان آمد و ما از او قدردانی می‌کنیم که باعث شد یک کار تئاتری حتی با سختی فراوان اجرا شود.

وی اظهار تاسف کرد: آیا ما باید به دادگاه برویم و از همکاران‌مان به خاطر رعایت‌نکردن اخلاقیات و مسائل حرفه‌ای شکایت کنیم. پس اخلاقیات چه می‌شود، ما در حرف آدم‌های شیک و دموکرات هستیم ولی در عمل چنین نیستیم.

این بازیگر با اشاره به این‌که این نمایش به صورت خصوصی و با قرار‌دادی گیشه اجرا می‌شود، اضافه کرد: برای این‌که ناچار نشویم دست به دامان کمک‌هایی بشویم که در شان تئاتر نیست، از دوستانی مانند مدیر اداره کل هنرهای نمایشی کمک خواسته‌ایم، اما هنوز این درخواست‌ها به جایی نرسیده است.

تیموریان در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ی ویژگی‌های این اثر نمایشی گفت: این نمایش فضایی فانتزی دارد. متن در دل خود خشونت و شقاوتی دارد، بنابراین شیوه‌ی اجرای نقش‌ها رئال نیست و میان فانتزی، کاریکاتور، تیپ شخصیت و ... در حرکت است که این تجربه برای من بسیار جذاب بود. این نمایش مرا یاد قدیم‌ها انداخت، چون همه با عشق کار کردیم و می‌دانیم که این عشق به تماشاگر هم منتقل می‌شود. این کار حاصل یک تجربه‌ی گروهی است و لذت‌بخش‌بودن آن در همین است.

سپس مسعود رایگان کارگردان این اثر نمایشی درباره‌ی اجرای این نمایش به صورت خصوصی، توضیح داد: تئاتر خصوصی در دنیا بی‌معناست. در تمام کشور‌ها، دولت و متولیان فرهنگی خوراک فرهنگی مردم را تامین می‌کنند. آنها کودکانشان را از همان بچگی‌ با تئاتر آشنا می‌کنند.

وی با تاکید بر این‌که تئاتر جریانی فرهنگ‌ساز است، اضافه کرد: نمی‌توانیم تاثیر مستقیمی را که این هنر بر جامعه می‌گذارد را منکر شویم. بنابراین برای چنین هنری باید سرمایه‌گذاری کرد.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: در هیچ جای دنیا هیچ گروهی بدون قرار‌داد روی صحنه نمی‌روند. ما کشوری فقیر نیستیم بلکه کشور ثروتمند و توسعه یافته هستیم. نه این‌که در حال توسعه باشد با وجود تمام منابع زیرزمینی که داریم باید به تئاتر کشورمان بیش از این بهاء بدهیم.

رایگان هم‌چنین در پاسخ به پرسشی درباره‌ی حضور هریک از بازیگران زن‌ در دو نقش توضیح داد: نویسنده پیشنهاد داده که در این نمایش سه زن و دو مرد بازی کنند اما ما برعکس بازی کردیم. به‌ هرحال خالق اصلی تئاتر بازیگران هستند، چون آنها هستند که همه‌ی آنچه را روی کاغذ نوشته شده روی صحنه خلق می‌کنند.

او در ادامه با ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی اجرای این نمایش متذکر شد: سال 97 این نمایشنامه در سوئد به دستم رسید و آن را ترجمه کردم. قرار بود نمایش در این کشور اجرا شود، اما همان زمان به ایران برگشتم و خوشحالم که این نمایشنامه برای اولین‌بار در ایران اجرا می‌شود.

رایگان هم‌چنین درباره‌ی نویسنده‌ی این نمایشنامه توضیحاتی ارائه کرد و افزود: او بیشتر به عنوان رمان‌نویس جنایی مطرح است ولی خانه اول و آخرش تئاتر است، آثار زیادی از خود به جای گذاشته و هم‌چنان در حال نوشتن رمان‌ها و نمایشنامه‌های جدید است.

به گفته‌ی مسعود رایگان «مانکل» نویسنده‌ی این نمایشنامه همواره فعالیت‌های انسان‌دوستانه‌ای انجام داده و جز معترضان به جنگ‌های ویتنام، بوسنی و غزه بوده است.

وی افزود: او علیه آپارتاید در آمریکای جنوبی فعالیت‌های بسیار زیادی دارد. مجموعه‌ی تئاتری در «موزامبیک» دارد که هزینه‌های آن را خودش به صورت شخصی تامین می‌کند و همواره به بچه‌های بی سرپرست کمک می‌کند. حیفم آمد چنین نویسنده‌ی معتبری را در ایران معرفی نکنیم. دو تا از رمان‌هایش در ایران چاپ شده، اما این نمایشنامه اولین نمایشنامه‌ی اوست که در ایران کار می‌شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه‌ی این نشست شبنم مقدمی بازیگر نمایش با ابراز خرسندی از همکاری‌ با این گروه گفت: فضای کار برایم بسیار جذاب بود. هرگز کاری تا این حد فانتزی انجام نداده‌ بودم. وقتی به عنوان بازیگر کلمه‌ی فانتزی را می‌شنویم ما را به سمت کار کودک می‌برد، اما این کار با این‌که کار کودک نیست فانتزی خودش را دارد.

مقدمی اضافه کرد: تعلیق بین کارتون و کاریکاتور و فانتزی برای من تجربه‌ی خیلی خاصی بود و ناچار بودم روی تجربه‌ی بازیگری‌ خودم روی صحنه خیلی کار کنم، البته کارگردان هم خیلی کمکم کرد.

هم‌چنین جواد عزتی دیگر بازیگر این نمایش که هفته‌ی آخر به این گروه نمایشی پیوسته است، در توضیحاتی گفت: قرار بود سرکار دیگری بروم که نشد و به این کار آمدم. اگر نگاه دوستانه و انرژی‌های بسیار اعضای این گروه نبود، هرگز نمی‌توانستم به این سرعت روی صحنه بروم، اما نمایشنامه و رفتار بسیار خوب و نگاه عمیق اعضای گروه به این متن موجب شد که خیلی زود با این کاراکتر آشنا شود.

فرشاد فزونی آهنگساز این اثر نمایشی هم این تجربه را تجربه‌ای خوب در کارنامه‌ی کاری‌اش توصیف کرد و افزود: آقای رایگان کارهای قبلی مرا ندیده بود و همین کار ما را کمی مشکل کرد، اما در کل از این همکاری بسیار راضی‌ام. البته به خاطر حضور در یک کار دیگر نمی‌توانستم در تمرین‌های این نمایش حاضر شوم و از این بابت خیلی ناراحتم، اما خوشبختانه توانستیم به یک جمع‌بندی کلی برسیم، البته این موسیقی شروع کار ماست و در طول اجراها کامل‌تر و بهتر می‌شود.

هومن سیدی دیگر بازیگر این نمایش هم توضیح داد: احترام زیادی برای آقای رایگان و خانم تیموریان قائلم. معتقدم پشت هر اتفاق بدی، اتفاق خوبی می‌افتد. جواد عزتی با پذیرش این نقش کاری بسیار حرفه‌ای کرد.

سیدی ادامه داد: مشکلی که در سینمای ما وجود دارد، جا افتادن بازیگر در یک نقش خاص است که برای من هم این مشکل به وجود آمده و حالا از اطمینان رایگان و تیموریان بسیار خوشحالم که نقشی کاملا متفاوت به من سپردند. شاید هرکارگردان دیگری این نقش را با این ویژگی‌ها به من نمی‌داد.

هم‌چنین احمد کچه‌چیان طراح صحنه‌ی این نمایش با اظهار تاسف از مشکلات مالی تئاتر گفت: حدود سه ماه روی طرحی کار کردیم، اما به خاطر مسائل مالی ناچار شدیم یک‌شبه دکور نمایش را تغییر دهیم که این برای من اتفاقی بی‌سابقه بود، اما حالا طرح جایگزین را بیشتر از طرح اولیه دوست دارم.

محمد سلوکی که ساعتی پس از شروع این جلسه به این گروه پیوست در سخنان کوتاهی گفت: از دوستان تشکر می‌کنم که برای اولین‌بار این فرصت را به من دادند که روی صحنه‌ی تئاتر بازی کنم.

مسعود رایگان هم درباره‌ی دلیل انتخاب سلوکی گفت: به دلیل لحن و محجوبیت چهره‌اش او را انتخاب کردم، چرا که به نقش بسیار نزدیک بود.

به گزارش ایسنا، نمایش «قاتل بی‌رحم هسه کارلسون» هر شب ساعت 20 در تالار استاد «سمندریان» تماشاخانه‌ی ایرانشهر به صحنه می‌رود.

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد