خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

بزرگ‌ترین جایزه‌ی ادبی فرانسه به میشل هولبک رسید

/گنکور ‌٢٠١٠/
بزرگ‌ترین جایزه‌ی ادبی فرانسه به میشل هولبک رسید

تاریخ خبر : 1389/08/17


معتبرترین جایزه‌ی ادبی فرانسه در سال 2010 به «میشل هولبک»، نویسنده سرشناس فرانسوی تعلق گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ کمیته‌ی برگزاری جایزه‌ی گنکور که معتبرترین و با ارزش‌ترین جایزه ادبی در فرانسه است، امروز(دوشنبه) اعلام کرد، «میشل هولبک»، نویسنده‌ی 52 ساله برای کتاب «نقشه و سرزمین» برنده جایزه سال 2010 شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اعضای آکادمی کنگور امروز طبق سنت هرسال با حضور در رستوران «دروآ» اعلام کردند، «هولبک» که معروف‌ترین نویسنده‌ی معاصر فرانسه در خارج از این کشور محسوب می‌شود، با بیشترین تعداد آراء (7 بر 2) برنده‌ی این جایزه به ارزش پنج‌ هزار فرانک شده است.

جایزه‌ی «گنکور» برای اولین‌بار در 21 دسامبر 1903 برگزار شد که جان آنتوان نائو برای کتاب «نیروی دشمن» نام خود را به‌عنوان اولین برنده به ثبت رساند.

این جایزه به ارزش پنج‌هزار فرانک، معروف‌ترین جایزه‌ی ادبی فرانسه است که هر نویسنده فقط یک ‌بار در طول عمر، مفتخر به دریافت‌ آن می‌شود؛ در این میان، رومن گاری یک استثنا بود؛ او در سال 1956 برای کتاب «ریشه‌های آسمان» و یک سال بعد از آن برای «زندگی در پیش رو» موفق شد دو بار این جایزه را کسب کند.

سال گذشته، «ماری ندیای» به‌عنوان اولین نویسنده‌ی زن سیاه‌پوست برای کتاب «سه زن قدرتمند» این جایزه را دریافت کرد.

پیش از وی، عتیق رحیمی، نویسنده‌ی افغان مقیم فرانسه برای کتاب «سنگ صبور» این جایزه را به خود اختصاص داده بود. وی در سال 1382 برای کتاب «خاک و خاکستر»، جایزه‌ی ادبی «یلدا»ی ایران را در بخش نویسندگان غیرایرانی فارسی‌زبان کسب کرد.

از برندگان سرشناس این جایزه در 107 سال برگزاری آن می‌توان از مارسل پروست در سال 1929 برای «بیشه‌ای پرشکوفه» و سیمون دوبووار در سال 1954 نام برد.

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد