خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

امروز سال‌روز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) است

امروز سال‌روز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) است
یک پژوهش‌گر حوزه‌ی دفاع مقدس:
به‌یادماندنی‌ترین پیوند‌های زناشویی در جبهه‌ها رقم می‌خورد

تاریخ خبر : 1389/08/17


یک پژوهش‌گر حوزه‌ی دفاع مقدس هم‌زمان با سال‌روز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) ــ اول ذی‌الحجه ــ در مطلبی به تشریح چگونگی ازدواج‌های دوران جنگ و سادگی پیوند زندگی رزمندگان اسلام پرداخت.

به گزارش بخش فرهنگ و حماسه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نادر دریابان در نوشتار خود آورده است: در میان جنگ و آتش و خون در دهه‌ی 60، در روزهای بمباران شهرها و جنایات صدامیان و زندگی کوپنی و شور حماسه‌های جبهه‌ها و تشییع پرشکوه پیکر‌های شهیدان این آب و خاک، لحظاتی نیز بود که خاطرات شیرین دوران دفاع مقدس را رقم می‌زد. مهربانی مردم با یکدیگر، حمایت قاطعانه از فرامین حضرت امام خمینی (ره) و جهبه‌ها و آغاز زندگی‌های مشترک و تولد فرزندان جنگ که در شرایط سخت محاصره و بمباران نیز بسیار خاطره‌انگیز و ماندگار است.

درباره‌ی پیوند‌های زناشویی و ازدواج آن دوران به‌مناسبت سال‌روز ازدواج آسمانی پرچم‌دار ولایت و امامت که خود نخستین رزمنده‌ی اسلام بودند، با دخت گرامی رسالت لب به سخن می‌گشاید و از ازدواج‌های دوران جنگ رزمندگان اسلام می‌گوید که بخشی از فرهنگ دفاع مقدس به‌شمار می‌رود.

شهد شیرین شهادت برای رزمندگان اسلام و جهاد در راه خدا به اندازه‌ی حلاوت آغاز زندگی مشترک برای جوان رزمنده‌ی مسلمان ایرانی برابر و بلکه بالاتر بود و این عزیزان سنگرها و خاکریزها را در شب‌های پرشور عملیات‌ها و حمله‌ها تبدیل به حجله‌ی عروسی کردند.

پاسداران و بسیجیان جوان و کم‌سن و سال بیش‌ترین مشتریان ازدواج‌های دوران جنگ در بین رزمندگان اسلام به‌شمار می‌رفتند، اغلب شناخت و آشنایی با همسر آینده برای رزمنده‌ها در مساجد رخ می‌داد و در درجه‌ی بعد، مادران آن‌ها بلندهمتی می‌کردند و در شرایط سخت جنگ‌ بر تن فرزند رزمنده‌ی خود رخت دامادی می‌کردند.

او در ادامه توضیح داده است: ازدواج‌های آن دوران بسیار ساده و صمیمی بود، فضای مجالس خواستگاری صادقانه و عاشقانه بود. نجابت زاهدان شب‌های جبهه‌ها حتا به آن‌ها اجازه نمی‌داد تا رخسار همسر آینده‌ی خود را ببینند. در فضای مجالس خواستگاری صحبت از جنگ و پیروزی‌ها و شهادت‌ها بود و وقتی توافق‌ها به‌عمل می‌آمد، مجلس عقد و عروسی عمدتا در مساجد و حسینیه برپا می‌شد. با مشارکت مردمی و پیش گرفتن سیره‌ی اولیای خدا، بویژه ازدواج حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) به‌یادماندنی‌ترین پیوند‌های زناشویی رقم می‌خورد. فضای مجالس عروسی رزمنده‌ها توأم بود با شوخی‌های صمیمی هم‌سنگران آن‌ها. در بین شهدا بسیاری را می‌توان یافت که برای عروسی خود با مرخصی کوتاه‌مدت چند روزه به شهرهای‌شان می‌آمدند، صحبت‌های رد و بدل‌شده بین دو زوج جوان که یکی آراسته به حجاب و عفت برگرفته از مکتب فاطمی و دیگری مجاهدی به خدا پیوسته در مکتب علوی بود، ادامه‌ی راه شهدا و امام شهیدان بود. رقم‌های مهریه این ازدواج‌ها، کلکسیونی از معرفت و سادگی بود و در نوع خود یک فرهنگ‌سازی برای نسل‌های آینده به‌شمار می‌رود.

لحظات اعزام بسیجی‌های دلاور یک صحنه‌ی به‌یادماندنی داشت، آن‌جا که مادر، فرزند جوان نورسته‌ی خود را بعد از عبور دادن از زیر قرآن و اسپند می‌بوسید و می‌بویید و می‌گفت تو را در رخت دامادی ببینم. برخی از شیرزنان پشت جبهه نیز شهامت این را داشتند که به فرزند خود بگویند، فرزندم تو را در رخت شهادت ببینم.

دریابان در ادامه‌ی این مطلب افزوده است: متأسفانه از فضای معنوی دوران جنگ که برکاتی هم‌چون آغاز زندگی‌های مشترک بر پایه‌ی تعالیم انسان‌ساز اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت داشت، فاصله گرفته‌ایم. بسیاری از شهدای تازه‌داماد را در ردیف شهیدان حماسه‌ی دفاع مقدس داریم که به حنظله غسیل الملائکه در فرهنگ جبهه‌ها شهره هستند، وصیت‌نامه‌های تازه‌دامادهای شهید و سفارش‌های آن‌ها به همسران خود نشان می‌دهد، پیوند‌های مقدس عاشقی همان‌گونه که سزاوار انسان به خدا پیوسته است، در این ازدواج‌ها به‌چشم می‌خورده است.

عروس جوان رزمنده‌ی دلاور اسلام درست در پرشور‌ترین لحظات زندگی، مراد خود را در رؤیا جست‌وجو می‌کرد و این درحالی بود که داماد در سنگر‌های عاشقی به خدا در کنار عشق‌های زمینی، حال و هوای آسمانی نیز داشت. بسیاری از این عروس‌های جوان که حالا خود مادربزرگ شده‌اند، نه‌تنها از لحظات پرشور اولیه‌ی ازدواج چشم پوشیدند، بلکه برای رضای خدا و پشتیبانی از جنگ، در سنگر خانواده یک‌تنه وظیفه‌ی مرد‌خانه را نیز عهده‌دار شدند، بدون چشم‌داشت و ادعا، فرزندان خود را بارور می‌ساختند و همین حمایت که بویژه برای فرماندهان جوان جنگ بیش‌تر ملموس بود، رهگشایی بسیاری از پیروزی‌ها در جبهه‌ها شد.

مهم‌ترین آموزه‌ای که دختران و بانوان جوان و مجرد راهیان نور باید در مناطق عملیاتی کسب کنند، همین معرفت‌های زندگی و ازدواج‌های رزمندگان اسلام با همسران فداکار خود است که مایه‌ی عزت ملت مسلمان ایران شد.

اگر این هنر را داشته باشیم که مهریه‌ی یک زوج مسلمان و رزمنده در زمان جنگ با آن وضعیت خاص چقدر بوده یا همسر و عروس جوان چگونه با درک درست مکتب فاطمی پشتیبان شوهر رزمنده‌اش بوده است و با فداکاری تنور جبهه‌ها را داغ نگاه داشته و در پیروزی‌های رزمندگان اسلام سهم داشته است و مخاطب نیز به این درک عمیق پی ببرد، آن‌گاه مهم‌ترین دستاورد را در این بخش و انتقال مفاهیم فرهنگ دفاع مقدس انجام داده‌ایم.

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد