خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

رفتار اقتصادی خانوارها همگام با یارانه‌ها

/رفتار اقتصادی خانوارها همگام با یارانه‌ها/
غضنفری: توصیه به نخریدن نمی‌کنیم اما مردم بیشتر نخرند                    
تاریخ خبر : 1389/08/17 


خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران

سرویس: بازرگانی

وزیر بازرگانی در مورد رفتار اقتصادی خانوارها در شرایط هدفمندسازی یارانه‌ها تصریح کرد که کسی توصیه به نخریدن نکرده است.

به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهدی غضنفری که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد رفتار اقتصادی خانوارها در شرایط هدفمندسازی یارانه‌ها عنوان کرد: تا جایی که من می‌دانم کسی توصیه به نخریدن نکرده است. آن‌طور که من متوجه شدم از مردم درخواست شده همان رفتار خرید روزمره و همیشگی خود را داشته باشند.

وی اضافه کرد: در واقع مردم نگران کالا نباشند که بخواهند کالای بیشتری خریداری کنند و اگر پولی به حساب آن‌ها ریخته می‌شود، برای آن برنامه‌ریزی نکنند که خرید بیشتری کنند.

غضنفری ادامه داد: به عبارتی از مردم درخواست شده که خرید بیشتر صورت نگیرد، چون بعدا قبض‌ها که بیاید، از آن 80 هزار تومان در حساب‌ها باید پرداخت کنند.

وی یادآور شد: آقای رییس جمهور هم گفته که برای آن پولی که به حساب ریخته می‌شود، مردم یک برنامه جدیدی داشته باشند. یا سرمایه‌گذاری کنند و یا بررسی کنند که چقدر از آن پول از طریق قبض‌ها دوباره بر می‌گردد و از حساب‌ها خالی می‌شود. عجله‌ای برای اینکه فورا تا این 80 هزار تومان آزاد شد، از حساب خود آن را خارج کنند، نباید شود.

وزیر بازرگانی تاکید کرد: اکنون مردم خریدهای عادی خود را انجام دهند و مثل همیشه زندگی خود را داشته باشند و کالا هم که است.

عضنفری در ادامه در واکنش به گفته یکی از فعالان بخش خصوصی مبنی بر اینکه الان زمان عوض‌کردن پرده و مبلمان نیست و از سوی دیگر سخنان خود غضنفری مبنی بر اینکه کسی توصیه به نخریدن نکرده است، توضیح داد: هر دو موضوع یکی است و شاید با ادبیات متفاوت بیان شده، سخن این است که مردم همان زندگی معمولی خود را پیش ببرند و این 80 هزار تومان به ازای هر فرد در حساب آن‌ها باعث نشود که برای خریدهای بیشتر دست به کار شوند و یا خریدهای عادی خود را تعطیل کنند. بلکه همان رفتار عادی خود را داشته باشند.

* افزایش بی‌دلیل قیمت = معرفی به تعزیرات حکومتی

وزیر بازرگانی در ادامه در مورد اولتیماتومی که چند روز قبل وزارت بازرگانی به شرکت‌هایی که افزایش قیمت داشتند، داده بود، اظهار کرد: ما از گزارش‌های بازار و ارزیابی خود دریافت کردیم که حدود 100 بنگاه تولیدی قیمت کالای تولیدی خود را بالا برده‌اند، به همین دلیل برخورد در سطح بازار و توزیع کارگشا نیست، چرا که مدارکی را نشان می‌دهند که براساس آن تاییده می‌شود که کالا از مبدا افزایش قیمت داشته است.

وی تصریح کرد: بعد از آن، ضرب‌الاجل 48 ساعته به 106 شرکت اعلام شد که تقریبا 100بنگاه تولیدی اعلام کردند که آماده هستند قیمت‌ها را به قبل برگردانند و برخی در مورد علت این افزایش توضیحاتی دادند و چند شرکت هم اعلام کردند که قیمت را تغییر نداده‌اند بلکه این به دلیل حاشیه سودی بوده که برای اصناف در نظر گرفته بودند. در نتیجه آن حاشیه سود را کم کردند که با آن‌ها هم در حال مذاکره هستیم.

غضنفری یادآور شد: همه شرکت‌های تولیدی براساس مصلحت و صلاح‌دیدی که خودشان هم به آن رسیدند دیدند که بهتر است، دست به قیمت‌ها نزنند.

وی در پاسخ به این سوال که با شرکت‌هایی که قیمت خود را برنگردانند چه برخوردی خواهد شد؟ افزود: این بنگاه‌ها عنوان کرده‌اند که افزایش قیمتی در برچسب‌ها نداشتند، بلکه حاشیه سود بوده که در حال مذاکره هستیم.

وزیر بازرگانی تصریح کرد: هر شرکتی در شرایط حاضر و بدون دلیل افزایش قیمت داشته باشد و به تذکرات وزارت بازرگانی توجه نکند، برای او پرونده تشکیل و به تعزیرات حکومتی معرفی خواهد شد.

* جلوی ناهماهنگی در مدیریت واردات گرفته می‌شود

وزیر بازرگانی در ادامه در مورد مدیریت واردات توضیح داد: قرار هست که وزارت جهاد کشاورزی که می‌خواهد از اختیارات قانونی خود استفاده کند، قبل از این که نامه‌های خود را به وزارت بازرگانی بفرستد و وزارت بازرگانی هم برای گمرک ابلاغ کند، اطلاعات کافی در مورد بازار، قیمت‌ها، میزان تولید و واردات گذشته را داشته باشد و نامه‌ای را که تهیه می‌کند، براساس اطلاعات کافی و مکفی باشد.

وی با اشاره به مطرح شدن این موضوع در کارگروه کنترل بازار، متذکر شد: آوردن موضوع در کارگروه کنترل بازار برای تصویب، معنایش این است که این کار برای هماهنگی است. معنای آن این است که تصمیم وزارت جهاد کشاورزی از زوایای مختلف بررسی شود و خود وزارت جهاد کشاورزی نهایتا آن تصمیم را در مسیر قانونی خود ابلاغ کند.

غضنفری در پایان تاکید کرد: این اقدام جلوی نبود هماهنگی را می‌گیرد.

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد