خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

خبرهای روز

مهمترین اخبار ایران و جهان

/اجلاس مجمع همکاری‌های آسیایی/‌

/اجلاس مجمع همکاری‌های آسیایی/‌
متکی:‌
می‌توان زمینه تشکیل اتحادیه آسیایی را فراهم کرد

تاریخ خبر : 1389/08/17


وزیر امور خارجه کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که با تلاش منسجم و جمعی ضمن گسترش روح همبستگی گروهی می‌توان زمینه را برای

 گسترش همکاری‌های منطقه‌یی در آسیا با هدف تامین رفاه و پیشرفت برای کشورهای عضو و نهایتا تشکیل اتحادیه آسیایی فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منوچهر متکی که در نهمین اجلاس وزیران امور خارجه مجمع گفتگوی آسیایی سخن می‌گفت، ضمن خیرمقدم به حاضران شرکت کننده در این اجلاس گفت: از هیات‌های شرکت کننده در دو اجلاس مربوط به پیشگامان و تروئیکا قدردانی می‌کنم. همچنین از تلاش‌های دولت سریلانکا و اقدامات انجام شده در طول ریاست این کشور بر مجمع و نیز تلاش‌های تایلند به عنوان هماهنگ کننده گروه برای پیشبرد موفقیت‌آمیز برنامه‌های مجمع در یک سال گذشته تشکر می‌کنم.

وی ابراز امیدواری کرد: با مشارکت فعال و ارائه نظرات سازنده هیات‌های شرکت کننده در این اجلاس شاهد تقویت و گسترش بیش از پیش مجمع به عنوان یک نهاد آسیایی فعال و پویا باشیم.

متکی ضمن تسلیت به دولت و مردم پاکستان به دلیل حادثه سیل که منجر به کشته و مفقود شدن تعداد کثیری از مردم این کشور شد، اضافه کرد: از خداوند متعال برای قربانیان رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت می‌کنم.

وی همچنین حادثه سیل، وقوع زلزله و آتشفشان در اندونزی را نیز به دولت و ملت این کشور تسلیت گفت.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با بیان اینکه آسیا جایگاه مهمی در اقتصاد دنیا داشته است و عرصه‌ای برای تولید کالاهای مورد نیاز جهان و نیز بازار بزرگی برای کالاها و خدمات دیگر مناطق دنیا به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: آسیا 40 درصد تجارت جهانی و بیش از 50 درصد از تولید ناخالص داخلی دنیا را در اختیار دارد. به علاوه این قاره بزرگترین تامین کننده انرژی جهان محسوب می‌شود. اگرچه کشورهای این قاره دارای فرهنگ، زبان و نژادهای مختلف هستند ولی از اشتراکات تاریخی زیادی برخوردارند.

وی در ادامه گفت: در سال‌های اخیر با توجه به افزایش قدرت کشورهای آسیایی، همکاری و همگرایی اقتصادی در آسیا به یک موضوع مهم و دامنه‌دار تبدیل شده است. نهادها و ترتیبات منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای بسیاری در آسیا پا به عرصه وجود گذاشته و فعالیت‌های متنوعی را در دستور کار خود قرار داده و همکاری و همگرایی اقتصادی به مهمترین دستور کار آنها تبدیل شده است. علیرغم وجود چنین پتانسیل و توانمندی در سطح آسیا، ملل آسیایی از منافع این نوع از همکاری‌ها کاملا منتفع نشده‌اند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه صاحب نظران معتقدند هزاره جدید متعلق به آسیا است، یادآور شد: کشورهای این قاره از نظر اقتصادی، سیاسی و فرهنگی سهم بسزایی در ساختار جهانی را به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین آسیا باید نقش مهمی در تحولات سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی ایفا کند. چنین نقشی باید در تمامی ساختارهای جهانی و بین‌المللی ظهور یافته و برجسته شود.

متکی اضافه کرد: کشورهای آسیایی در وضعیت فعلی اقتصادی جهان که رکود و بحران به مهمترین دغدغه در سطح بین‌المللی تبدیل شده است باید در ساختار تصمیم‌گیری موسسات تجاری، مالی و پولی بین‌المللی نیز نقش کلیدی ایفا کنند. بحران اخیر اقتصاد جهانی که از سال 2008 آغاز شده و دامن‌گیر کشورهای مختلف به ویژه در حال توسعه شده است ناکارآمدی سیستم موجود مالی و پولی را بیش از پیش آشکار کرد.

به گزارش ایسنا، متکی مجمع گفتگوی همکاری آسیایی با 31 عضو را بزرگترین نهاد منطقه‌ای دانست و افزود: این مجمع نزدیک به 16 درصد اعضای سازمان ملل متحد را گرد هم آورده است.

وی تصریح کرد: اعضای مجمع گفتگوی همکاری آسیایی با بیش از 9 تریلیون دلار حجم تجارت خارجی با دنیا بیش از 22 تریلیون تولید ناخالص داخلی از توانمندی بسیار بالایی در تبدیل آسیا از یک قاره به یک بلوک تاثیرگذار در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار است. چنین حجم گسترده‌ای از تجارت خارجی کشورهای آسیایی عمدتا با دیگر مناطق و قاره‌ها انجام می‌شود. ضمن اینکه تجربه اخیر نشان داد که آسیا در مقابل از آسیب‌پذیری کمتری برخوردار بوده بنابراین توجه قدرت‌های اقتصادی بزرگ به این قاره و خصوصا تجارت و بازار این منطقه معطوف شده است.

وی تصریح کرد: بهره‌گیری از چنین فرصت‌هایی نیازمند تقویت بیش از پیش ساز و کارهای تجاری و همکاری‌های اقتصادی در این قاره از طریق مجمع گفتگوی همکاری آسیایی است که خود نیازمند بررسی و تحقیق جامع است. بنابراین با برنامه‌ریزی منسجم و هدفمند از چنین جمعی در جهت پیشبرد همگرایی در آسیا و حرکت به سمت تقویت پیوندهای آسیایی می‌توان بهره گرفت تا با تجمیع توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها، قاره آسیا را به یک بازیگر واحد و تاثیرگذار در معادلات منطقه‌ای و جهانی مبدل ساخت.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: متاسفانه روند همکاری‌ها بین اعضا و اجرای پروژه‌های پیشنهادی کشورهای عضو به کندی و با مشکلاتی مواجه است. بدون تردید تجارت یکی از زمینه‌های مناسب همکاری است که از بدو تاسیس تاکنون مجمع نتوانسته است به خوبی از فرصت‌ها و پتانسیل‌های این بخش بهره‌مند شود و باید گفتگوی جدی در این زمینه داشته باشیم.

متکی تاکید کرد: انرژی از دیگر حوزه‌های مد نظر گفتگوی همکاری آسیایی است. ایران در این بخش به دلیل برخورداری از منابع عظیم انرژی می‌تواند بخش عمده نیاز نفت و گاز کشورهای آسیایی را تامین کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر کشور ما با برخی از کشورهای عضو ACD مانند هند، پاکستان، مالزی، تایلند، اندونزی و چین همکاری انرژی به ویژه در زمینه پروژه‌های بالادستی و پایین دستی نفت و گاز داشته و آماده تامین این همکاری‌ها به دیگر اعضا در چارچوب گفتگوی همکاری آسیایی است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه این اجلاس حاضران را مخاطب قرار داد و گفت: می‌خواهم در این نشست به بحث مهمی از زمینه‌های همکاری بین کشورهای عضو اشاره کنم. فرهنگ، شالوده و بنیان تفکر و تفاهم انسانی است. فرهنگ بستر ایجاد یا توسعه تمدن‌ها بوده و است. آسیا را مهد تمدن و فرهنگ جهانی نامیده‌اند و به همین جهت در تمامی اعصار و دوره‌های تاریخی آسیا از نقش بسیار مهمی در تمدن بشری برخوردار بوده است. ویژگی فرهنگ آسیایی در تنوع آن نهفته است. قاره‌ای کهن با تعداد بی‌شماری از فرهنگ‌ها و سنن مختلف که توانسته است در طول تاریخ به صورت مسالمت‌آمیز و سازنده در کنار هم زندگی کنند. ایران به نقش مهم همکاری‌های فرهنگی واقف بوده و در پیشبرد همکاری‌های فرهنگی در قالب مجمع همکاری گفتگوی آسیا از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: ایران اعتقاد دارد تقویت همکاری‌ها و تسریع در اجرای پروژه‌های تعریف شده مسلتزم تلاش جدی و پیگیری مداوم کشورهای عضو است. آقای رییس‌جمهور در مورد تقویت مجمع توصیه‌هایی داشته است من نیز برخی از آنها را مورد تاکید قرار می‌دهم از جمله نهادینه کردن مکانیزم‌های همکاری در مجمع با پیش‌بینی ساختارهای لازم، بازنگری در ارکان همکاری درون‌سازمانی با هدف توسعه و کارآمد کردن مجمع، تقویت و تداوم فعالیت گروه ارشد مطالعاتی و برگزاری منظم نشست‌های آن با حضور نمایندگان مجرب و مدیران مطلع با هدف یافتن ساز و کارهای تقویت مجمع که در این راستا ایران در صدد برگزاری نشست گروه ارشد مطالعاتی ـ HLFGـ ظرف ماه‌های آینده است.

وی ایجاد ساختار دبیرخانه در راستای افزایش هماهنگی‌ها و تبادل اطلاعات بین اعضا را از دیگر موارد مورد تاکید ایران دانست.

به گزارش ایسنا، متکی اضافه کرد: با کوشش هماهنگ و سازماندهی مجدد در برنامه‌ها و نیز تعیین اولویت‌ها شاهد ظهور مجمعی قوی در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خواهیم بود.

وی گفت: ایران که از سپتامبر 2010 ریاست مجمع را بر عهده گرفته آمادگی خود را برای تقویت آن و تجدید ساختار و گسترش همکاری‌ها بین اعضا اعلام می‌کند و از هیچ تلاشی برای تقویت مجمع و ارتقای سطح همکاری‌های آن دریغ نخواهد کرد و تسهیلات لازم را برای اجرای سریع و موفق برنامه‌ها فراهم می‌کند.

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد