خبرگزاری فارس: «محمدرضا هاشمیان» در سومین شب نقد جشنواره سینماحقیقت گفت: معمولاً بر نگارش تمرکز دارم و به صورت اتفاقی به سوژه پرچم برخوردم. چند سال قبل مشخص شد که پرچم ایران سابقه چندین هزار ساله دارد و قدیمیترین پرچم در جهان متعلق به ایران است.
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، سومین «شب نقد» جشنواره بین المللی
سینماحقیقت، با بررسی سه فیلم مستند «کول فرح» به کارگردانی مهوش
شیخالاسلامی، «سبز، سپید، سرخ» به کارگردانی محمدرضا هاشمیان و «فرشچیان»
به کارگردانی مصطفی رزاقکریمی و همچنین علیاصغر کشانی به عنوان منتقد و
شهنام صفاجو به عنوان مدیر جلسه برگزار شد.
براساس این گزارش، دومین نشست تخصصی «شب نقد» به فیلم «سبز، سپید، سرخ» ساخته «محمدرضا هاشمیان» اختصاص داشت.
علیاصغر کشانی، منتقد سینما، در ابتدای نشست به محوریت شیء در روایت
داستان اشاره کرد و گفت: در این گونه مستندها سوژهای انتخاب میشود که
براساس آن، مسائل پیرامونی مانند تاریخ و هستی شناسی حول محور سوژه مورد
بررسی قرار میگیرد.
وی افزود: در این اثر، پرچم به عنوان سوژه انتخاب شده و تحقیق
میدانی، پژوهش و مصاحبهمحوری، دورههای تاریخی مختلف و تأثیر آن بر پرچم
را مورد بررسی قرار می دهد. نگاه سنتی تاریخی و اساطیری به پرچم ایران نیز
در این مستند دیده شده است. مستندساز تلاش کرده از دوران باستان، مشروطه،
تاریخ معاصر تا امروز، دلایل تغییر رنگ پرچم را نشان دهد.
این منتقد سینما ادامه داد: مستندساز تلاش میکند موجودیت و واکاوی
تاریخی این شیء را به نمایش درآورد و آن را به صورت یک مستند فرهنگی -
تاریخی به نسلهای آینده برای ادامه کار منتقل سازد.
به گزارش فارس،محمدرضا هاشمیان، کارگردان مستند «سبز، سپید، سرخ» با
اشاره به این که این مستند تجربه اول فیلمسازی او است، آن را تجربه سختی
دانست و گفت: معمولاً بر نگارش تمرکز دارم و به صورت اتفاقی به سوژه پرچم
برخوردم. چند سال قبل مشخص شد که پرچم ایران سابقه چندین هزار ساله دارد و
قدیمیترین پرچم در جهان متعلق به ایران است.
وی در ادامه افزود: مقالهای در یکی از روزنامهها درباره تاریخ پرچم
خواندم که موجب شد تا اطلاعاتی جمعآوری کنم. طرح ابتدایی با همان اطلاعات
اولیه را نوشتم که در مرکز سینمای مستند و تجربی تصویب شد. در ادامه تحقیق
به حجم زیاد اطلاعات پیرامون پرچم برخورد کردم. با دستهبندی دادههای
اولیه در مدت زمان 8 ماه، زاویه دیدی را برگزیدم و کار را کلید زدم.
هاشمیان همچنین گفت: پس از مدتی احساس کردم متن اولیه پاسخگوی نیاز
من نیست و باید بازنویسی شود. زیرا اطلاعات در جاهای مختلف همچون موزهها،
کتاب و... در دسترس نبود و کار را دچار مشکلات بسیار میکرد.
هاشمیان در پایان به نگاه امروزی مستند در زمینه پرچم اشاره و
خاطرنشان کرد: در این فیلم حقایق را بدون زاویه دید روایت و زبان
عامهپسند و همهفهم را انتخاب کردم تا با گذشته و هویت خود، بهراحتی
ارتباط برقرار کنیم.
انتهای پیام